Hete Toyota Yaris begint gelimiteerd
Toyota komt met een hot hatch op basis van de Yaris, maar pakt de zaken voorzichtig aan.
De Toyota Yaris GRMN (Gazoo Racing Masters of the Nürburgring) is dan ook een flink stuk extremer dan de snelle Yarissen die hem voorgingen. De snelste Yaris die we in Nederland konden kopen was de 133 pk sterke TS van de vorige generatie. Net als die auto heeft de Yaris GRMN een 1,8 liter viercilinder. Nu is er alleen een supercharger op gemonteerd. “Die techniek is beproefd”, vertelt Stijn Peters van Gazoo Racing. “Bij Lotus wordt hij al vele jaren toegepast, maar toch hebben we niet precies de motor uit die auto gepakt.”
ZIE OOK: EERSTE TESTNOTITIES GEFACELIFTE TOYOTA YARIS
Uniek
Gazoo Racing heeft de motor van Lotus naar eigen zeggen meer als richtlijn gepakt en hem vervolgens helemaal geschikt gemaakt voor de vóórwielaangedreven Yaris. In een wereld waar elke gram CO2 steeds belangrijker wordt, is de keuze van Gazoo Racing voor een supercharger een aparte. “De uitstoot was inderdaad beter geweest met een turbomotor, maar de superchager geeft ons precies het juiste karakter waar we naar op zoek waren.” Het maakte de auto ook meteen uniek in zijn segment, want al zijn concurrenten hebben verder een turbo en de nieuwe Fiesta ST zelfs een driecilinder.
In de NEDC-cyclus zal hij dan waarschijnlijk ook slechter gaan scoren, al moet het in de praktijk, zeker bij sterke belasting, mee gaan vallen. Over motorvermogen is Gazoo Racing nog onduidelijk. “We wachten op de homologatie, pas dan kunnen we het vermogen bevestigen”, aldus Peters. “Maar hij krijgt in elk geval ruim 210 pk.” Daarmee zou de motor 10 pk minder krachtig zijn dan die van Lotus, die er 220 pk en 250 Nm uitperst.
Begin 2018
Gazoo Racing zet in op de top van het segment. Dat zie je ook in de aankleding met grote remmen, een Torsen-differentieel, lichtgewicht wielen, Sachs-dempers en een dikke stabilisatorstang voor. Het moet de binnenkomer van het nieuwe sportlabel in Europa worden. Dat is dan ook de reden dat hij gelimiteerd wordt gelanceerd. Overigens is de Yaris GRMN met 1000 stuks wel het minst exclusieve model van GRMN. In Japan verschenen er al eerder speciale uitgaven van auto’s als de IQ en GT86, maar meer dan 200 werden er van één editie nooit gebouwd. Begin 2018 komt hij op de markt. De grootste markten voor de auto worden naar verwachting Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace