Hier is eindelijk de Ferrari Purosangue, en dat is geen SUV
De Ferrari Purosangue hield de gemoederen van de Ferrari-diehards jaren bezig en nu mag de wereld er een oordeel over vellen. Maar, never judge a book at it’s cover. Wacht tot je hem in het echt ziet, zoals Autovisie de hoge sportwagen (SUV) reeds heeft mogen aanschouwen.
De eerste foto’s zijn de wereld in gestuurd. Ferrari heeft officieel zijn eerste crossover, een carrosserievariant waarover uiteindelijk jaren is gesproken. Alweer in 2018 kwam het nieuws naar buiten en pas vijf jaar later verschijnt de auto bij de dealers.
De Ferrari Purosangue is geen SUV
De term SUV gebruikt Ferrari niet, crossover evenmin. Hoe Ferrari de Purosangue positioneert? Als de Purosangue in het segment van de Purosangue. De Italianen zijn ervan overtuigd een echte Ferrari met vier deuren neer te hebben gezet. De fabrikant geeft aan dat het model als een sportwagen is ontwikkeld, zij het met een hoge carrosserie, vier deuren en vier volwaardige zitplaatsen. Anders dan de concurrentie, zo geeft Ferrari aan, wat SUV’s sportiever en dynamischer maakt en derhalve dus een snelle SUV maakt.
Ferrari positioneert de Purosangue in zijn categorie GT-modellen, waar de fabrikant momenteel de Roma en Portofino M in aanbiedt. Voorheen bestond die tak ook uit de GTC4Lusso, Ferrari’s vierpersoons model. In de aanloop naar de lancering van de Purosangue ruimde die vierwielaangedreven shooting brake al het veld. De nieuweling neemt zijn positie in. Anders dan de GTC4Lusso is de Purosangue een volwaardige vierzitter.
Een vijfzitter komt er niet. Enerzijds omdat er volgens de autobouwer geen vraag naar is, anderzijds omdat er achterin geen drie volwassen personen naast elkaar kunnen zitten. De designafdeling geeft het model een aflopende daklijn, wat voor dynamiek inn het ontwerp zorgt. Dat gaat ten koste van de hoofdruimte achterin. Twee volwassenen kunnen nu goed onder de aflopende daklijn zitten.
Een ruime instap
De Purosangue is Ferrari’s eerste vierdeurs productiemodel. Hij heeft redelijk korte achterportieren, maar door de scharnierpunten op het achterscherm te plaatsen, krijg je een ruime instap. Om de deuren te openen en te sluiten, volstaat een druk op een knop, waarna een elektromotor het achterportier in beweging brengt. Het is een constructie die specifiek voor de Purosangue is ontwikkeld. Volgens de designbaas werd het idee al bij de eerste meetings over de crossover geopperd.
Niet alleen zorgen de geopende portieren voor een goede in- en uitstap, het zorgt tevens voor een goede blik in het interieur. De binnenhuisarchitecten van Ferrari hebben veel werk gemaakt van een sportwageninterieur. In lijn met de tweezitters en 2+2-modellen heeft de Purosangue een digitaal instrumentarium en stuurwiel vol knoppen.
Vrij naar Bugatti: ‘Ga weg met je elektrische auto’s en suv’s!’
De middentunnel kent het inmiddels ingeburgerde dubbele H-patroon voor de bediening van de achttrapsautomaat. Aan de passagierszijde monteert Ferrari een tweede scherm, dat groter is en meer informatie geeft dan de reeds toegepaste displays in de sportwagens. Een navigatiesysteem is niet voorhanden, want snel verouderd. Apple Carply biedt het alternatief. Evenmin is de Purosangue voorzien van welke vorm van connectiviteit, want de Ferrari kan de bescherming van zijn gefortuneerde klanten niet garanderen.
De Purosangue krijgt een heerlijke V12
De vier inzittenden zitten onder of een aluminium of een glazen dak, dat aan de buitenzijde altijd zwart van kleur is. Die donkere tint draagt er aan bij dat de Purosangue laag en lang oogt. Hij meet 1,59 meter in de hoogte. De oplopende motorkap en redelijk ver naar voren geplaatste a-stijlen maken de Purosangue optisch niet echt 4,93 meter lang. Overigens scharniert de motorkap aan de voorzijde. Een van de redenen is de ver naar achteren geplaatste aandrijfbron. Ferrari monteert een nieuw ontwikkelde V12-motor met een slagvolume van 6,5 liter.
Uit het blok persen de techneuten 725 pk aan vermogen en 716 Nm aan koppel. De autobouwer geeft aan dat de twaalfpitter de enige juiste motor voor de Purosangue is, aangezien het een Gran Turismo is en daar een koppelrijke V12-motor bij. Bovendien, de klanten eisten het motorconcept. De trekkracht wordt middels vierwielaandrijving op de weg overgebracht, al is de aandrijving op de voorwielen alleen in de eerste vier versnellingen mogelijk. De fabrikant benadrukt dat de Purosangue geen offroader is. De softroader is gebouwd voor het asfalt, al deinst de auto niet terug voor een zandpad.
Ferrari Purosangue is hoge sportwagen in plaats van een SUV
Met de focus op sportwagenprestaties en asfaltgebruik ontwikkelde Ferrari voor de 2180 kg zware mastodont een compleet nieuw onderstel, Active Suspension Technology. Dat zorgt voor een minimum aan bodyroll, hoge bochtsnelheden en een dynamisch rijkarakter. De Italianen stellen dat de fonkelnieuwe technologie een regelrechte wereldprimeur is en ervoor zorgt dat de Purosangue een hoge sportwagen is in plaats van een snelle SUV. Ferrari rijdt de Purosangue in het tweede kwartaal van 2023 de Europese showrooms binnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht