Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
Dit is de Rivian R3. En die deelt waarschijnlijk een groot deel van zijn techniek met de toekomstige, elektrische Volkswagen Golf.
Volkswagen steekt 5,8 miljard dollar in een joint venture met Rivian en krijgt hulp van het Amerikaanse bedrijf bij de ontwikkeling van de elektrische Golf 9, die pas in 2029 op de markt verschijnt, als opvolger van de ID.3.
Volkswagen Golf op Rivian-basis
Rivian is vooral bekend van de R1S, een full-size SUV, en de R1T, een pick-up truck. Het bedrijf werkt daarbij aan een geavanceerde elektrische architectuur, die vanaf 2027 door Audi en Porsche gebruikt gaat worden.
Volkswagen-topman Thomas Schäfer heeft bevestigd dat het samen met Rivian aan de nieuwe Golf gaat werken. Het model komt op een nieuw platform te staan, dat Volkswagen SSP noemt (Scalable Systems Platform).
Golf 8.5 tot 2035 in productie
De elektrische Volkswagen Golf 9 zal niet de vervanger worden van de huidige Golf 8.5, want die blijft naar verwachting tot 2035 (!) in productie. Dat is een reactie op de vraag naar EV’s, die minder hard stijgt dan verwacht.
Weinig bekend over Rivian R3
Rivian heeft nog weinig bekendgemaakt over de auto boven dit verhaal, de R3. Hij heeft een wielbasis van 2,8 meter groot en komt in drie uitvoeringen op de markt: met één, twee en zelfs drie elektromotoren. Z’n grootste accu (er zijn er twee) is goed voor 483 kilometer range.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed