Hiermee gaat Lamborghini op Le Mans Ferrari in de pan hakken
Ferrari heeft afgelopen maand voor het eerst in decennia de 24 uur van Le Mans gewonnen. Ze versloegen daarmee geduchte concurrenten, zoals Cadillac, Peugeot, Porsche en Toyota. Maar volgend jaar wordt de strijd pas echt episch, als ook Lamborghini meedoet.
Het verhaal is bekend. Tractormagnaat Ferruccio Lamborghini was ontevreden over de koppeling van zijn Ferrari 250 GT en vond de klantenservice van Ferrari maar slecht. Hij kaarte het probleem aan bij Enzo Ferrari, die hem hooghartig en trots de deur wees. Ferruccio was woest en besloot dat hij betere auto’s kon maken dan Ferrari. De rest is geschiedenis.
Lamborghini versus Ferrari op Le Mans
We kunnen dus stellen dat de oude vete tussen Ferrari en Lamborghini volgend jaar pas echt uitgevochten wordt, als beide kemphanen het tegen elkaar gaan opnemen tijdens de 24 uur van Le Mans op het Franse Circuit de la Sarthe. Ferrari doet mee met de 499P, Lamborghini zet daar deze SC63 tegenover, die deze week op het Goodwood Festival of Speed is onthuld en meteen daarna begint aan zijn eerste testrondjes op het circuit.
Geen V10 of V12, maar een hybride-V8
Hij wordt vanaf 2024 ingezet in het FIA World Endurance Championship en IMSA Weathertech Sports Car Championship, waaronder de 24 uur van Le Mans, 24 uur van Daytona en 12 uur van Sebring vallen. Omdat de SC63 een Lamborghini is, zou hij eigenlijk aangedreven moeten worden door een atmosferische V10 of V12, maar helaas… dat mag niet. Dus is er gekozen voor een 3,8-liter twinturbo V8 met een hybridesysteem.
Met twee Formule 1-coureurs aan de start
De krachtbron is speciaal voor de SC63 ontwikkeld en krijgt in de LMDh-klasse een restrictor, zodat het vermogen niet boven de 680 pk uitkomt. Hij krijgt verder een standaard LMDh-versnellingsbak, -batterij en -elektromotor/generator. Op het circuit zal de SC63 zijn uitgedost in groen en zwart, met uiteraard de kleuren van de Italiaanse vlag in de striping. Als coureurs heeft Lamborghini Daniil Kvyat en Romain Grosjean aangetrokken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414
-
Zien: kleuter rijdt 300+ km/h in peperdure Lamborghini
-
Zo ziet een stationwagon van Lamborghini eruit
-
Deze ‘Lamborghini’ heeft te veel cilinders en is van een sultan geweest
-
Waarom de Lamborghini Gallardo niet altijd uit Italië komt | Sjoerds Weetjes 408
-
Lamborghini Urus S en Range Rover Sport SV vechten om de hoofdrol
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV