Hispano Suiza komt met 1184 pk-sterke hypercar
Hispano Suiza heeft het doek getrokken van een fonkelnieuw model dat moet gaan concurreren in het hypercar segment.
Wie nou daadwerkelijk de merkrechten van Hispano Suiza bezit is al een tijdje de vraag. Een gelijknamig bedrijf kondigde eerder al de Carmen aan. Nu is het de beurt aan de Maguari HS1 GTS.
Een echte Hypercar
Op papier is de auto om te watertanden. Zo heeft de Maguari HS1 een 5,5-liter, twin-turbo V10 in het midden liggen. Deze krachtbron levert een indrukwekkende 1184 pk op de achterwielen. Daarnaast heeft het nieuwe model van de Zwitserse automaker een maximale koppel van 1100 Nm. Daarmee ga je van 0 naar 100 in een luttele 2,8 seconden.
De auto zou snelheden van meer dan 400 km/h aan kunnen tikken, maar de topsnelheid wordt elektronisch gelimiteerd tot ‘slechts’ 360 km/h. Het zal een exclusief model worden aangezien de mannen uit Zug besloten hebben er maar 300 te maken, verdeeld over zes jaar. Als je een exemplaar wil bemachtigen zul je dus een goede dosis geluk nodig hebben. Én behoorlijk wat centen natuurlijk.
Een aantal gelukkigen zal de aankomende maanden het privilege hebben om de hypercar in levende lijve te bewonderen. Daar heeft het Zwitserse automerk passende locaties voor uitgekozen. Circuit Paul Ricard in Frankrijk bijvoorbeeld, maar ook het illustere Goodwood en Laguna Seca in respectievelijk Engeland en California. Voorlopig moeten wij het doen met deze computer gegenereerde afbeeldingen.
Eerdere plannen
Het is te hopen dat Hispano Suiza er deze keer wel in slaagt om de auto’s bij de klant te krijgen. In 2010 verscheen de eerste concept versie van de ‘Gran Turismo Coupe’ tijdens de ‘Geneva International Motor Show’. Pas zes jaar later begon de ontwikkeling van het model, maar de auto werd nooit verkocht.
Door de jaren heen zijn er verschillende pogingen gedaan om het merk een boost te geven. Ook het Spaanse bedrijf Mazel probeerde het aan het begin van het millennium, maar tevergeefs. Tijdens de ‘Geneva Motor Show’ in 2000, 2001 en 2002 trokken ze het doek van drie verschillende modellen. In de onderstaande foto’s zie je van links naar rechts de K8, de HS21 en de HS21 GTS.
Ruziën over merkrechten
Er bestaat nu al een tijdje onenigheid over wie de rechten van het merk bezit. Aan de ene kant heb je Grup Peralada met hun hoofdkantoor in Spanje. Dit bedrijf is zoals eerder vermeld verantwoordelijk voor de Carmen. Aan de andere kant heb je het bedrijf gebaseerd in Zwitserland dat dus de Maguari gaat verkopen. Dat de bedrijven uit die twee landen komen, is geen toeval. De woorden ‘Hispano’ en ‘Suiza’, betekenen immers Spaans en Zwitserland in de Spaanse taal. Hieronder zie je links het logo van het de Spanjaarden en rechts die van de Zwitsers.
Bovendien werd het oorspronkelijke bedrijf in 1902 opgericht door twee Zwitserse ingenieurs. In 1904 moesten de Spanjaarden van Grup Peralada ingrijpen om het bedrijf van zijn financiële ondergang te redden. Tijdens de Spaanse Burgeroorlog raakte het bedrijf zijn fabrieken kwijt aan zowel de Spaanse als Franse overheid waardoor één van de oprichters besloot om terug naar Zwitserland te verkassen. Deze opmerkelijke gang van zaken zal ongetwijfeld niet geholpen hebben met het verdelen van de merkrechten. Iets zegt ons dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is.
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8