Hoe betaalbaar is autorijden nog?
Met de fiets en het openbaar vervoer kom je in Nederland een heel eind, maar zonder auto is het leven toch echt een stuk lastiger. Voor mensen met een krappere beurs is dat slecht nieuws. Nieuwe auto’s zijn nauwelijks nog te betalen en gebruikte exemplaren zijn nooit eerder zo duur geweest.
Vorig jaar werden in Nederland 312.129 nieuwe auto’s geregistreerd, waarvan meer dan de helft zakelijk wordt gereden. De tweedehandsmarkt is als vanouds vele malen groter, met zo’n 1,2 miljoen verkochte occasions in 2022. Logisch: nieuwe auto’s zijn de afgelopen jaren een stuk duurder geworden.
Is autorijden nog te betalen?
De meeste particulieren autorijders met een beperkt budget zullen voor een gebruikte benzineauto kiezen. Helaas worden ook die steeds minder betaalbaar. Uit cijfers van occasionsite Autoscout24 blijkt dat de gemiddelde vraagprijs van een occasion momenteel boven de 25.000 euro ligt, een absoluut record.
Hoe dat komt? De vraag naar occasions is nog nooit zo hoog geweest en het aanbod valt tegen, aldus Paul de Waal van de brancheorganisatie Bovag. “Er is een groot tekort aan gebruikte auto’s”, legt hij uit. “Daar is een aantal redenen voor. Ten eerste is de verkoop van nieuwe auto’s al jaren laag. Dat betekent dat er dus ook minder auto’s doorstromen naar de tweedehandsmarkt. Ik schat dat we ieder jaar zo’n 100.000 occasions tekortkomen.
Ten tweede hebben veel Nederlanders in coronatijd een goedkope gebruikte auto gekocht om maar niet afhankelijk te hoeven zijn van het ov. En die verkopen ze niet zomaar weer.”
Verhoging prijs benzine
“Voor onze leden is dat niet positief”, denkt ook Luuk Brink, voorzitter van de Stichting EAC, een consumentenorganisatie voor particuliere automobilisten. “Ons doel is om autorijden betaalbaar te houden,” licht hij toe, “maar deze ontwikkelingen maken dat erg lastig.” Maar wat moet er dan wél gebeuren? De ANWB pleit ervoor om de accijns op brandstof niet te verhogen. Vorig jaar april verlaagde de overheid die belasting om de op dat moment torenhoge benzine- en dieselprijzen te compenseren. Die tijdelijke verlaging wordt per 1 juli stopgezet, waardoor een liter benzine bijna 14 cent duurder wordt en de dieselolie zo’n 10 cent.
Onderzoek: 5 grootste ergernissen onder autorijdend Nederland
Op 1 januari 2024 volgt weer een verhoging van de accijns. Uit een enquête onder 2.200 lezers van de ANWB Kampioen blijkt dat voor 37 procent het tanken een aanslag is op het maandelijkse budget. Ruim een derde van de respondenten geeft aan dat de aanschaf van een andere auto, nieuw of gebruikt, te duur is. Wat de overheid daaraan kan doen? Minder belasting heffen op brandstof of de aanschaf van een nieuwe auto, denkt 70 procent van de ondervraagden.
Deelauto’s oplossing voor betaalbaar rijden?
Luuk Brink vindt echter wel dat de auto niet als heilige koe gezien moet worden. “Het klinkt misschien verrassend uit mijn mond, maar als vervoer beter geregeld kan worden, dan heeft dat mijn voorkeur.” Hij doelt onder meer op deelauto’s, zoals die van Greenwheels en Share Now, het openbaar vervoer en andere vormen van mobiliteit. “Verandering is moeilijk”, erkent Brink.
Dit is de goedkoopste Tesla-occasion van Nederland, en die kan je gratis opladen
“Mensen zijn immers gewend om altijd maar de auto te kunnen pakken.” Een complicerende factor is dat het ov lijkt te verschralen. Uit een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat de bereikbaarheid enorm verschilt per regio en op het platteland soms ronduit slecht is. Daar moeten we de overheid op aankijken, vindt Brink. “Want de tijd is straks mogelijk voorbij dat iedereen nog kan blijven autorijden.”