Hoe de overheid een nieuwe auto voor jou onbetaalbaar gaat maken
De autosector is woest. En dat zouden jullie ook moeten zijn. Ambtenaren hebben het kabinet geadviseerd om in 2025 de bpm op nieuwe auto’s te verdubbelen!
Een ambtelijke werkgroep raadt het kabinet aan om fors in te grijpen, anders haalt Nederland zijn emissiedoelen niet. Daarom is het advies om vanaf 2025 de bpm op nieuwe auto’s te verdubbelen en zakelijk rijden op fossiele brandstoffen te verbieden.
Autorijden wordt voor mensen onbetaalbaar
De RAI Vereniging is absoluut niet blij met het voorstel. “Als het kabinet kiest voor het beboeten van auto’s met een brandstofmotor en tegelijkertijd elektrische voertuigen niet stimuleert, wordt autorijden voor veel mensen onbetaalbaar”, aldus een woordvoerder.
Dit is hoe extreem veel geld jongeren betalen voor een autoverzekering
Een verhoging van de bpm zorgt er alleen maar voor dat de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark zal vertragen, vindt de brancheorganisatie. Nederlanders zullen langer in een oudere en viezere auto blijven rondrijden.
Vooral mensen met kleine beurs hard geraakt
De Bovag stelt in een verklaring dat de autorijder eenzijdig wordt belast. “In 2030 komt 1,6 miljard van de in totaal 3,5 miljard euro kostende lastenverzwaring voor rekening van de automobilist, terwijl die maar goed is voor 16 procent van de CO2-uitstoot.”
De Ford Bronco komt naar Nederland! Maar jullie gaan hem niet kopen…
“Met deze koers worden met name mensen met een kleine beurs en mensen die afhankelijk zijn van hun auto disproportioneel hard geraakt”, aldus de organisatie.
Bovag is voor stimuleren, niet voor beboeten
De Bovag vindt beboeten niet de oplossing. Stimuleren wel. “Als je echt voor een maatschappelijk draagvlak wilt zorgen, verleid je mensen tot de juiste keuzes en jaag je ze hun auto niet uit. Mensen hebben lang niet altijd een goed alternatief.”
Beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer
Daar heeft de ambtelijke commissie echter ook aan gedacht. In het advies aan het kabinet staat dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om mobiliteit bereikbaar te houden, zoals een goede beschikbaarheid van betaalbaar openbaar vervoer.”
Tesla filmt jou zonder toestemming. En dat mag niet meer in Nederland
Het kabinet moet nog een beslissing nemen over het overnemen van de adviezen van de ambtelijke commissie. Bovenstaande maatregelen liggen dus niet vast.