Hoe origineel is deze Mercedes-Benz AMG C8 GTR?
Met de CLK GTR AMG bracht Mercedes-Benz in recordtempo een sensationele racewagen uit, maar om deel te nemen aan de FIA-races diende de autobouwers wel minimaal 25 straatauto’s te bouwen én te verkopen. Is dit wellicht de 26eCLK GTR AMG ooit gebouwd of een nooit eerder getoond prototype of testvoertuig? Het is lastig vast te stellen, toch?
Je moet een échte kenner zijn om deze auto niet te bestempelen als een originele CLK GTR AMG. De verschillen zijn namelijk klein. Het zit hem in de details die niet altijd kloppen. De verkoper is er eerlijk over. Dit is geen originele Mercedes-Benz CLK GTR AMG. Chapeau, want oplichters lopen er in de klassiekerwereld genoeg. Soms denk je een authentieke auto te kopen, blijkt het tóch een recreation te zijn.
Verfijnde detaillering
De Amerikaan bouwde deze betreffende supersportwagen naar voorbeeld van de legendarische racewagens van Mercedes-Benz uit de jaren tachtig en negentig. Hij liet zich inspireren door de Groep C-racers en het GTR-racemonster uit Duitsland. En kijk eens wat het resultaat is! De positie van de grille, de lage neus, de hoge wielschermen, de lichten op het dak, de smalle monocoque, de vleugeldeuren; wat een verfijnde detaillering.
Meer dan vijf miljoen euro
De huidige eigenaar heeft zijn ‘Mercedes-Benz AMG C8 GTR’ te koop op het Amerikaanse Craiglist staan. Deze oogverblindende creatie mag voor 75.000 dollar de deur uit. We weten het, het is een schijntje van de originele waarde van een CLK GTR AMG, die tegenwoordig voor meer dan vijf miljoen euro van eigenaar wisselt. Het prijsverschil zou kunnen zitten in het feit dat de auto iets hoger is dan het origineel, wat mogelijk de echte kenner direct zal opvallen. Net als de echte GTR beschikt de met gullwing deuren aangeklede C8 GTR over een achtersteven, dat in zijn geheel kan worden afgenomen. Nog een klein verschil tussen het origineel en deze authentieke replica zijn de achterlichten. De C8 GTR beschikt over enkel rond licht per kant en dat moeten uiteraard grote, kloeke lichtunits zijn. Máár, de C9 had destijds ook een ronde lichtpit. Het is verantwoord dus.
Carbon fibre
Ook binnenin is er een aantal punten dat de replica en het origineel van elkaar onderscheidt. Het stuurwiel ziet er weliswaar uit alsof het van carbon fibre is gemaakt, het blijkt nep te zijn. Daar gaat de constructeur helaas de fout in. Het is een element dat de kenner met beperkte GTR-kennis wel meteen opvalt. Het voor het stuur gekozen materiaal komt ook op het dashboard terug.
Autospot: Mercedes CLK GTR AMG, Bugatti Veyron, Ferrari F40 LM in Brussel
V8-motor
Maar dan de motor. De Amerikaan koos voor een V8-motor. Een goede keuze, want de GTR is V8-aangedreven. Echter, dit is geen blok van AMG maar uit de magazijnen van Chevrolet. Voorzien van een Edelbrock-carburateur is de krachtbron gekoppeld aan een manuele transmissie met vier verzetten.
Op naar Le Mans Classic?
Net als met de 25 GTR’s uit eind jaren negentig mag ook met dit exemplaar op de openbare weg worden gereden. Het is echter de vraag of de bolide ook mag deelnemen aan evenementen als Goodwood Festival of Speed of op termijn Le Mans Classic. Het zou voor de nieuwe koper een grote telleurstelling zijn als de organisaties van beide evenementen ook de kleine verschillende tussen de twee zien.