Hoe Tesla jou misleidt met deze veiligheidscijfers over Full Self-Driving
Een Tesla met Full Self-Driving Beta ingeschakeld is vijf keer zo veilig als een andere auto, beweert Tesla, en de statistieken lijken dat te bevestigen. Maar met die statistieken vergelijkt Tesla appels met peren.
Op Twitter schreef Tesla het volgende: “In de laatste twaalf maanden was een Tesla met FSD Beta gemiddeld iedere 3,2 miljoen mijl betrokken bij een ongeluk waarbij de airbags afgingen. Dat is vijf keer veiliger dan het Amerikaanse gemiddelde van 600.000 mijl.”
Tesla met Full Self-Driving Beta is niet te vergelijken
Fantastisch! Drie hoeraatjes voor Full Self-Driving Beta! Maar wacht, de cijfers die Tesla aanhaalt, zijn misleidend. Je kunt een Tesla met FSD Beta niet zomaar vergelijken met het Amerikaanse gemiddelde op het gebied van ongevalstatistieken.
Tesla filmt jou zonder toestemming. En dat mag niet meer in Nederland
Waarom niet? Om een aantal redenen. Tot en met november 2022 mochten alleen Tesla-rijders met een veiligheidsscore van meer dan 80 meedoen aan de proef met FSD Beta. Dat betekent dat voornamelijk Tesla’s van veilige bestuurders het systeem hebben.
FSD Beta verre van perfect en vlak voor crash uitgeschakeld?
Ook is Full Self-Driving Beta verre van perfect, zoals je in honderden Youtube-video’s vol bijna-ongelukken kunt zien. Tesla-rijders die het systeem hebben ingeschakeld, letten waarschijnlijk bovengemiddeld goed op, anders zitten ze zo tegen een paaltje.
Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’
Daarbij heeft de National Highway Traffic Safety Administration, de Amerikaanse RDW, ontdekt dat een Tesla op Autopilot dat systeem een fractie van een seconde voor een aanrijding uitschakelt. Al wil de NHTSA daar nog geen conclusies aan verbinden.
Slechts met Level 2-autonomiteit, aldus Tesla zelf
Full Self-Driving is weinig meer dan een uitbreiding van Autopilot. Op de website van Tesla geeft de fabrikant nu eindelijk toe dat beide systemen helemaal niet zelfrijdend zijn. Ze komen niet verder dan Level 2-autonomiteit, net als systemen van andere merken.
Een andere reden die we kunnen bedenken om de statistieken van Tesla in twijfel te trekken, is het feit dat Autopilot en Full Self-Driving met name op snelwegen worden gebruikt. En daar vinden minder aanrijding plaats dan in de bebouwde kom bijvoorbeeld.
Kortom, er is genoeg af te dingen op Tesla’s bewering dat auto’s met Full Self-Driving Beta vijf keer veiliger zijn. De cijfers die het merk aandraagt zijn net zo misleidend als de naam ‘Full Self-Driving’ zelf.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash