Hoe zou jij jouw Jaguar XE SVO Project 8 aankleden?
Slechts twee van de 300 exemplaren komen, zoals het er nu naar uitziet, naar Nederland. We hebben het over de beestachtig snelle en superpotentie Jaguar XE SVO Project 8. Stel dat jij de auto zou kopen, hoe zou jij hem dan samenstellen?
Wie dacht dat Jaguar 300 exact dezelfde exemplaren van de XE SVO Project 8 bouwt, heeft het mis. De fabrikant levert de auto in één technische specificatie, maar de klanten kunnen de carrosseriekleur, de aankleding van het interieur en de opties bepalen. Waar de gelukkige kopers dan keuze uit hebben? Laten we beginnen bij de carrosserielak. Jaguar biedt acht tinten aan. Wat is volgens jou de beste, mooist en fraaiste kleur? Fuji White, Jarvik Black, Caldera Red, Velocity Blue, Vermeer Silver, Meribel White, Corrie Grey en Valencia Orange.
Opties
Daar houdt de keuzestress niet bij op. Hoe ga je de auto verder aankleden? Jaguar biedt optioneel een glazen dak aan. Het panoramadak kan echter niet geopend worden. Als alternatief is er een in zwart gespoten dak. Om de auto te beschermen tegen de zon of uitwerpselen van vogels, voorziet Jaguar in een autopyjama met Project 8-opschrift. Desgewenst zet de autobouwer de SVO Project 8 op 20 inch gesmede wielen in Satin Technical Grey-afwerking met ‘Project 8’-opschriften. Voor het interieur levert Jaguar racestoelen van carbon fibre met harness-gordels. De achterbank kan desgewenst achterwege worden gelaten, waarna Jaguar een rolbeugel plaatst. Voor wie geregeld op het circuit rijdt, biedt Jaguar een app aan die rondetijden etcetera registreert. Een brandblusser is af-fabriek te bestellen. Tot slot kun je ervoor kiezen om de XE-aanduiding niet op de koets te hebben.
LEES OOK: JAGUAR XE SV PROJECT 8: EEN MONSTER IS LOS…
Specificaties
De Jaguar XE SVO Project 8 is de bruutste sedan die de Engelsen ooit hebben gemaakt. Hij wijkt optisch voor 75% af van de reguliere XE. Zo is de achterste spoorbreedte met 73 mm en de voorste ‘track’ met 24 mm vergroot, is de motorkap vervangen door een 3 kg lichter exemplaar van carbon fibre, monteert Jaguar carbon keramische remschijven (400 mm doorsnee vóór en 396 mm achter), staat op de achterklep een verstelbare carbon fibre achtervleugel (goed voor 122 kg downforce bij 299 km/h), draagt de Project 8 een 60 mm lange frontsplitter en kent de carrosserie hoogteverstelling. Het is een auto van het formaat M3, maar dan met een vergelijkbare aandrijflijn als de M5 aan boord. Hij beschikt over een 5,0 liter V8-krachtbron met supercharger, die voor deze gelegenheid is opgevoerd tot 600 pk en 700 Nm. Daartoe is 80% van de componenten gewijzigd en aangepast. De achtercilinder brengt de vierdeurs sportsedan in 3,7 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 322 km/h.
LEES OOK: JAGUAR XE SV CONCEPT 8 RICHT VIZIER OP M4 GTS
Jouw keuze
Zou jij jouw XE SVO Project 8 zonder achterbank, met glazen dak en brandblusser bestellen? Of kies jij liever voor andere spulletjes? Wat de opties kosten, is niet bekend. Jaguar vraagt voor de auto an zich 220.000 tot 240.000 euro. De exacte prijs is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen