Honda’s nieuwe autonome werkpaard is een schattige bouwvakker
Autonoom rijden, veel merken zien het als de toekomst voor personenvervoer. Honda gebruikt de techniek al buiten de gebaande paden en heeft een test met de tweede generatie Autonomous Work Vehicles (AWV’s) succesvol afgerond.
De guitige rijdende laadbak hielp mee op een bouwplaats in New Mexico (VS). Hier werkt het bedrijf Black & Veatch aan een zonnepark met een omvang van meer dan 400 hectare.
Volledig elektrisch
Niet geheel toevallig koos Honda voor dit project, want de AWV van het merk is volledig elektrisch. Om zijn eigen weg te bepalen beschikt de Honda over verschillende sensoren en zogenaamde stereoscopische camera’s. Hiermee kan diepte worden ingeschat en kunnen obstakels op onverharde wegen omzeild worden.
Naast dat het wagentje autonoom kan rijden, aan de hand van instructies, is hij ook op afstand bestuurbaar. De aansturing gaat volledig via tablets en laptops die evenals de Honda verbonden zijn met een cloud.
In de praktijk volgde het wagentje nauwkeurig de instructies van zijn collega’s en was hij in staat binnen enkele centimeters van het vooraf aangewezen punt te stoppen.
Geen pauze
De AWV kan tot 399 kilogram sjouwen en mag maximaal 721 kilogram trekken. Wanneer het prototype maximaal beladen is, kan hij tot 45 kilometer elektrisch rijden. In de praktijk werkte de wagentjes tot acht uur lang in de hitte van New Mexico, zonder terug te keren naar de schaftkeet, aldus de fabrikant. Na zes uur aan de stekker is de arbeidskracht weer volledig opgeladen.
Honda ziet toekomst in de AWV’s
Honda is blij met de uitkomst van de test en de leider van het project Kenton Williams laat weten veel vertrouwen in de AWV’s te hebben. “Wij geloven dat de Honda AWV het potentieel heeft om grotere efficiëntie, hogere veiligheidsniveaus en betere milieuprestaties te brengen voor de bouwsector en voor andere industrieën die op zoek zijn naar een autonome offroad-oplossing.”
Het merk is al even bezig met de AWV’s, in 2018 werd het eerste concept onthuld. De technologie staat nog in de kinderschoenen en er moet nog veel getest worden. De Japanners nodigen bedrijven uit om contact op te nemen wanneer zij onderdeel willen zijn van een soortgelijke praktijktest.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar