Honda bouwt Civic Type R om tot 400+ pk rallymonsters
Honda gooit hoge ogen met de Civic Type R, maar het kan nog beter. Het merk maakte twee speciale versies: een 400+ pk rallymonster en een opgehoogde OveRland-editie.
Op 15 april van dit jaar kreeg Honda een flinke klap te verduren. Het merk moest het record voor snelste voorwielaangedreven auto op de Nürburgring inleveren. Renault klapte met de Mégane R.S. Trophy-R drie seconden sneller over de baan. Maar het inleveren van het record betekent niet dat het merk bij de pakken neer gaat zitten en de Civic bij het grofvuil zet. In tegendeel zelfs, het merk laat nu zien dat er nog veel meer mogelijk is met de Civic Type R.
2.0 turbomotor
De Engelse tak van het merk schakelde Team Dynamics, het team dat ook Honda’s BTCC (British Touring Car Championship) auto maakt, in om de Civic Type R wat meer vermogen te geven. Het team nam de auto en schroefde er een nieuwe intercooler in. Daarnaast verbeterden ze de in- en uitlaat om de 2.0 turbomotor makkelijker te laten ademen. Als laatste werd er nog wat aan de software getuned waardoor de vierpitter nu 405 pk en 500 Nm produceert.
Om het extra vermogen goed op de weg te krijgen en te houden is het onderstel ook ge-upgrade. De auto heeft Eibach Pro vering, instelbare anti-rollbars en 19 inch velgen met extra plakkerig Dunlop-rubber eromheen gekregen.
Modificaties
Het doel van deze auto is laten zien wat er met wat minimale ingrepen en een paar andere onderdelen mogelijk is met de Civic Type R. Volgens het team achter de modificaties is de auto van zichzelf al erg goed en is er maar weinig nodig om hem naar het volgende niveau te helpen.
Naast de krachtigere versie van de Civic, bestaat er nu ook de hogere en bredere Civic Type R OveRland. Deze is nog niet helemaal af, maar is toch al aan het publiek getoond. Het is een beest van een Civic geworden want hij staat liefst 7,5 centimeter hoger dan zijn reguliere broertje. Daarnaast rolt hij op gigantische 255/55 BF Goodrich banden. Om de verhoging goed uit te voeren moest de hele ophanging aan de achterkant aangepast worden. Aan de voorkant is de aanpassing minder ingrijpend. Dit komt voornamelijk omdat de bouwers het complexe anti-torque-steer-systeem van Honda wilden behouden.
Rallywereld
De inspiratie voor deze echt uitgemonsterde Honda komt, hoe kan het ook anders, linea recta uit de rallywereld. Daarom is er ook gekozen voor de extra brede bodykit en de witte look. Maar de bouwers zijn nog niet klaar. Ze willen de voorkant nog aanpassen door de grille wat op te schonen en de intercooler wat meer bescherming te geven.
De opgehoogde rally-civic moet over twee maanden af zijn. Wat er dan mee gaat gebeuren laat ontwerper Ralph Hosier niet weten. Hij staat er bekend om dat hij unieke one-offs maakt voor goedbetalende klanten. Dit zou dus ook zo’n project kunnen zijn. Één ding is in ieder geval zeker: Honda neemt deze twee Civics niet in productie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken