Zie hoe de Honda Civic Type R een Nürgburgring-record verbreekt
Toen Autovisie-redacteur Dies van den Elzen voor het eerst met de Honda Civic Type R reed, werd duidelijk hoe goed de Japanse hot hatch op het circuit is. Als kroon op het werk van de fabrikant verbreekt de Civic Type R een record op de Nürburgring Nordschleife.
Een record neerzetten op de Nürburgring Nordschleife is voor veel fabrikanten een belangrijk doel. Niet alleen omdat het bewijst dat de auto echt snel en circuitkabapel is, ook omdat een record op de ‘The Green Hell’ voor een klant een extra reden kan zijn om de concurrent te laten staan.
Honda Civic Type R verbreekt Nürgburgring-record
Maar welk record kan de Honda bij de Civic Type R in de folder zetten? Met een rondetijd van 7 minuten en 44,881 seconden is het model het snelste productievoertuig met voorwielaandrijving over de 20,8 kilometer lange Nürburgring Nordschleife.
De ronde is dus gewoon gereden met een Type R die iedereen kan kopen. Het record werd verbroken met Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect-banden.
Aandrijflijn Honda Civic Type R
Onder de motorkap van de record-verbreker ligt een 2,0-liter viercilinder die door middel van een turbo 329 pk en 420 Nm aan koppel produceert. Schakel je snel genoeg met de handmatige zevenbak, dan sprint je in 5,4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het feest stopt pas bij 275 kilometer per uur.
Naast het vermogen, is ook de verbeterde aerodynamica een belangrijk aspect bij het neerzetten van een record op de Nürgburgring. Ook de verbeterde neerwaartse druk en grotere wielbasis en spoorbreedte zorgen voor de snelste Honda Civic Type R tot nu toe (af fabriek).
Test met de hot hatch
Wil je meer weten van de specificaties van de Civic Type R? Bekijk dan onderstaande video waarin Dries van den Elzen je meemeneemt rond het Portugese oud-Formule 1 circuit Estoril.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Zo klinkt de nieuwe Lamborghini Temerario: teleurstellend of niet?
-
Ook als hybride duurt het Porsche 911-sprookje voort
-
Ultieme sleeper: onschuldig ogende Renault Twingo met dik 500 pk
-
Nürburgring: dit kost een rondje en dit moet je betalen als je crasht
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar