50 jaar Honda Civic: dit is de elfde generatie!
Honda introduceert dit jaar een volledig nieuwe Civic. Hij komt in één smaak naar Europa, en dit is ‘m!
Het is een bijzonder jaar voor de Honda Civic, want het model bestaat 50 jaar. In 1972 verscheen de eerste generatie, inmiddels zijn we aanbeland bij de elfde. Die komt, in tegenstelling tot voorgaande edities in één vorm naar Europa: als hatchback en met een hybride-aandrijflijn.
Vraag naar SUV’s
Waarom in één vorm? Honda is een relatief kleine speler op de Europese markt en kan het zich niet veroorloven om nog meerdere types op de markt te brengen. Helemaal niet van een hatchback als deze, want de vraag naar SUV’s is enorm.
Buiten Europa levert Honda de Civic overigens als sedan, maar daar is in Europa geen vraag naar. Hier wil men geen SUV, maar juist een hatchback. En dat is weer een carrosserievorm die in de Verenigde Staten niet aanspreekt. Vandaar dat de Japanse autobouwer kiest voor twee carrosserievarianten van hetzelfde model.
Generator
De Civic komt in één vorm, maar ook met één aandrijflijn. Het gaat om de e:HEV, oftewel een hybride. Centraal staat een 2,0-liter viercilinder, die samenwerkt met twee elektromotoren. Onder de achterbank ligt een accupakket dat de elektromotoren van stroom voorziet, maar de viercilinder doet dat ook. De nieuwe Honda Civic is in vrijwel alle gevallen elektrisch aangedreven, want de viercilinder dient voornamelijk als generator voor de elektromotoren.
Een efficiënte opstelling volgens Honda, want daardoor is een verbruik van ruim 1 op 20 haalbaar. Op papier, trouwens. De CO2-uitstoot komt neer op 108 gram per kilometer. En dat terwijl het systeemvermogen 184 pk bedraagt. Het klinkt op papier als een aantrekkelijke aandrijflijn, al is het natuurlijk erg interessant hoe dat straks op het asfalt zal zijn.
Honda Civic Type R
Eén aandrijflijn dus, al gaat het hier om de reguliere Civic. Honda brengt namelijk opnieuw een rasechte Type R, zonder enige vorm van elektrificatie. Over de specificaties houdt de autobouwer de kaken nog stijf op elkaar, maar het laat doorschemeren dat het gaat om een old school configuratie. Reken op een vermogen van meer dan 320 pk, want dat had de vorige Type R.
De reguliere Honda Civic staat in het vierde kwartaal van 2022 in Nederland. Prijzen maakt de importeur spoedig bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?