Het eerste exemplaar van de laatste Honda NSX brengt recordbedrag op
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FMCW_210814_MM_MecumAuction_DSC02419.jpg)
Nog maar één productiejaar is er weggelegd voor de iconische Japanse sportwagen: de Honda NSX. In zijn afscheidsjaar wordt het model enkel nog als gelimiteerde Type S gebouwd. Het eerste exemplaar van deze laatste serie heeft afgelopen weekend een recordbedrag opgeleverd op een veiling.
De Amerikaan Rick Hendrick, eigenaar van Nascar-team Hendrick Motorsports, legt 1,1 miljoen dollar (zo’n 934.000 euro) voor de auto neer. Hij legde ook al 1,2 miljoen dollar neer voor de eerste versie van het vorige model. Al dit geld gaat niet naar Honda, maar naar goede doelen.
Geen Honda maar een Acura NSX
De laatste versie van de Honda NSX zal het H’tje op de motorkap dragen, maar ook de A van Honda’s luxemerk Acura. De sportauto wordt in de Amerikaanse staat Ohio gebouwd en op de Amerikaanse markt als Acura verkocht. Van de oplage van 350 stuks dragen er 300 de A. De resterende exemplaren beschikken over de H op de bumper.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_018.jpg)
In totaal worden er nog 350 exemplaren van de Honda NSX gebouwd, waarvan maximaal 70 in de kleur Gothan Grey Matte Metallic. Een van deze 70 wordt nu klaargemaakt voor Rick Hendrick.
Extra licht
Naast het extra bijzondere kleurtje krijgt auto nummer 1 ook het optionele ‘Lightweight Sport Package’ ter waarde van 13.000 dollar (zo’n 11 mille). Voor dit geld krijg je carbon-keramische remmen met zilveren remklauwen, een carbon motor-afdekkap en carbon afwerking in het interieur.
Bruter en sneller
Naast het dikkere design van de Type S-versie van de Honda NSX, stopt het merk ook daadwerkelijk meer vermogen achter de voorstoelen. De aandrijflijn levert 26 pk meer dan het origineel. Dit komt neer op een systeemvermogen van 600 pk en 667 Nm aan koppel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F2022-Acura-NSX-Type-S_019.jpg)
Deze paarden in de Honda NSX worden niet enkel geproduceerd door de 3,5 liter grote V6 met zijn twee turbo’s. De brandstofmotor krijgt hulp van maar liefst drie elektromotoren. Wil je meer weten over de laatste versie van de Japanse sportcoupé, bekijk dan hier alle info over de Acura NSX Type S.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dÃt automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had