Honda vanaf 2022 enkel nog elektrisch
Honda stopt vanaf 2022 met de verkoop van auto’s zonder enige vorm van elektrificatie. Dat heeft Ian Howells, vice-president van het merk, laten weten.
De CO2-race is in volle gang en vormt een probleem en een uitdaging voor elke autofabrikant. Kleinere merken hebben het helemaal lastig om aan de steeds strenger wordende emissie-eisen te voldoen. Dat geldt ook voor Honda, dat een paar weken terug genoodzaakt was om zich te nestelen in de CO2-pool van Tesla. Door die constructie kan het de afzet van de Amerikaanse EV-fabrikant bij de eigen afzet optellen, waardoor de CO2-uitstoot van de vloot flink daalt. Op die manier probeert Honda onder hoge boetes uit te komen, maar het is uiteraard geen oplossing voor de lange termijn.
Nieuwe regels
Wat wél een oplossing is, is om zo snel mogelijk voertuigen met een lage CO2-uitstoot te verkopen. Dat is dan ook het plan van het Japanse merk. In gesprek met Autocar laat Ian Howells, vice-president van Honda, weten dat het vanaf 2022 enkel nog geëlektrificeerde voertuigen in Europa gaat aanbieden. “Dat zal een combinatie van volledig elektrische en hybride-voertuigen zijn”, zo stelt hij. “Maar als de regels veranderen, passen we onze technologie daar ook op aan.”
Daarmee doelt hij op het feit dat Honda nog altijd gelooft in verschillende aandrijflijnen. Naast volledig elektrische auto’s en hybrides, ziet het ook altijd nog toekomst in gerecyclede brandstoffen en bijvoorbeeld waterstof. Toch denkt het daar op korte termijn nog niet over na. Honda introduceerde een tijd geleden al eens een waterstofauto en was tot een jaar terug nog voornemens om binnen afzienbare tijd een nieuw model op de markt te brengen, maar richt zich sinds dit jaar weer volledig op voertuigen met enkel een batterij. Het blijft achter de schermen werken aan de ontwikkeling van waterstofauto’s, maar ziet daar pas tegen het einde van dit decennium toekomst in.
Dure technologie
De elektrische auto staat dus centraal, al gelooft Howells niet dat het dé oplossing voor dit moment is. Dat komt vooral omdat de technologie duur is, zo stelt hij. “Ze (elektrische auto’s, red.) zijn vaak een derde of zelfs 50% duurder dan conventionele auto’s of hybrides”, vertelt Howells. Hij stelt dat hybrides ook niet de oplossing zijn voor de lange termijn, maar dat Honda die auto’s juist ziet als perfecte middelen voor in de huidige energietransitie. “Ze kunnen ons naar het punt brengen waarop de technologie rondom batterijen en de infrastructuur voor elektrische auto’s klaar is voor de massa.”
Op deze manier hoopt Honda dus klaar te zijn voor de toekomst, die al snel volledig elektrisch wordt. Het Verenigd Koninkrijk kondigde recent al aan de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor (ook conventionele hybrides) vanaf 2030 te verbannen. De plug-in hybride mag waarschijnlijk tot 2035 in de prijslijst blijven staan. Gisteren kwam naar buiten dat ook Japan nadenkt over een verbod op nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2030. Bentley kondigde eerder al aan vanaf dat moment ook enkel nog maar elektrische voertuigen aan te bieden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace