Honderdste Bugatti Baby II voor Nederlandse koper
Een klein jaar nadat The Little Car Company van start ging met de levering van de Bugatti Baby II staan nu meer dan 100 exemplaren uit de gelimiteerde serie van 500 stuks bij de gelukkige kopers. Voor het bedrijf reden om de 100e Bugatti Baby II een mijlpaal te noemen. Het exemplaar is nota bene voor een Nederlander.
Hoeveel exemplaren The Little Car Company van de Bugatti Baby II aan Nederlandse liefhebbers heeft verkocht, is niet bekend maar het gaat om enkele tientallen. Tot de kopers behoren niet alleen Bugatti-bezitters, wel autoliefhebbers. Zo ook de koper van de honderdste Baby II. Dat is Sasan Azimi, ondernemer uit Zeeuws-Vlaanderen en een bekend liefhebber van snelle automodellen. Vanwege dat laatste hoefde Azimi de Baby II niet te bestellen, want anders dan de Chiron en eerdere Veyron haalt de Baby II geen 400 km/h. De topsnelheid bedraagt voor de snelste versie ‘slechts’ 70 km/h. De heer Azimi heeft de Baby II dan ook niet alleen voor zichzelf aangeschaft, ook voor zijn tweeling die op het privédomein met de verkleinde uitgave van de Bugatti Baby II mogen rijden.
Waarom de goedkoopste Bugatti geen speelgoed is | Sjoerds Weetjes 250 (autovisie.nl)
Eerste naar België
De familie Azimi moest zo’n drie jaar op hun aanwinst wachten. De Baby II werd alweer in maart 2019 voor de eerste maal gepresenteerd. Het overgrote deel van de beschikbare 500 exemplaren was al kort na de onthulling vergeven. In de weken erna noteerde Bugatti, dat de verkoop van de Baby II zelf ter hand nam, de 500e order. Het duurde vervolgens nog geruime tijd voordat The Little Car Company uit Engeland de bouw van de Baby II voor Bugatti kon opstarten. Overigens ging een van de eerste drie exemplaren naar een Bugatti-verzamelaar in België. Deze persoon beschikt over zowel de Type 35 als de Baby, waarmee het drieluik compleet is. De eerste twee exemplaren voor de Nederlandse markt behoorden tot de eerste tien wagens wereldwijd.
Nummer 3
De Baby II verscheen in 2019 op de Autosalon van Geneve, waar het toenmalige Bugatti-management stilstond bij het oprichtingsjaar 1909, precies 110 jaar geleden. Als speciaal cadeau vanwege de 110e verjaardag bedacht de designafdeling de Baby II. Het is een verkleinde uitgave van de Type 35, de succesvolste racewagen in zijn tijd. Bugatti’s grondlegger Ettore bouwde destijds al een verkleinde versie, de Baby. Dat model was elektrisch aangedreven en was 50% van de echte Type 35. De hedendaagse uitgave is 75% van de echte Type 35. Ook nu is het model elektrisch aangedreven.
Dit bericht op Instagram bekijken
Sjoerds Weetjes Bugatti Baby II
De 100e Bugatti Baby II werd afgeleverd aan Sasan Azimi, maar hij was niet de honderdste klant. Een van de klanten kocht er zelfs zes! Weet dat de prijzen van de Baby II bij bijna 40 mille beginnen en oplopen tot over de 60 mille. De prijs is afhankelijk van de uitvoering, Base, Vitesse en Pur Sang gedoopt. Wat de mogelijkheden zijn en hoe de auto tot stand is gekomen, legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je uit in een nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes, waarin Sjoerd je ook vertelt over het prestatieniveau van de elektro-Bugatti.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace