Hongqi brengt Chinese premium SUV naar Nederland
De kogel is door de kerk! Het Chinese Hongqi komt officieel naar Nederland. Autobedrijf Stern neemt de import en retail van de Hongqi’s op zich.
Het dochterbedrijf van de Chinese FAW Groep bestaat al sinds 1958 en produceerde aanvankelijk Chinese uitvoeringen van Russische limousines. Daarmee is het de oudste Chinese fabrikant van personenauto’s. Tot op heden was Noorwegen het enige Europese land waar Hongqi’s rondreden.
Hongqi naar Nederland
Gisteren werd bekendgemaakt dat Stern, dochteronderneming van het Zweedse Hedin Mobility Group, als importeur en retailer zowel de autoverkoop als de aftersalesdiensten van Hongqi op zich gaat nemen.
De EV’s van Hongqi zullen dus worden verkocht via het netwerk van Stern. Momenteel is het bedrijf al verantwoordelijk voor meer dan twintig merken waaronder Volvo, Nissan en Range Rover. De eerste leveringen van de Hongqi E-HS9 zullen naar verwachting eind dit jaar plaatsvinden.
De Hongqi E-HS9 als eerst op Nederlands grondgebied
De auto die wel als eerst in Nederland zullen zien rondrijden is de volledig elektrische Hongqi E-HS9, het vlaggenschip van de Chinese fabrikant. Dat is een behoorlijke forse SUV van in totaal 5,2 meter lang. De vormgeving – en dan met name de grille – doet erg denken aan een Rolls-Royce. Dat is geen verrassing want de auto is een product van ontwerper Giles Taylor, die in het verleden bij het Britse merk werkte.
Daarbij wordt het merk ook gezien als het Rolls-Royce van China. Wat we dan ook niet moeten vergeten is dat het hier om een premium merk gaat. Hongqi’s waren aanvankelijk bedoeld voor Chinese ambtenaren met een hoge rang. Nog steeds zijn de Hongqi’s hét vervoersmiddel van de plaatselijke politie en zakelijke elite in China. Met een Hongqi E-HS9 kun je in Nederland dus rondrijden als een staatshoofd.
De cijfers
De basisuitvoering van de Hongqi E-HS9 krijgt de beschikking over twee elektromotoren die samen 436 pk aan vermogen leveren. De actieradius volgens WLTP bedraagt 396 kilometer, mede mogelijk gemaakt door een accupakket van 76,5 kWh.
Voor wie dat niet voldoende is, is het straks ook mogelijk om te kiezen voor een E-HS9 met een krachtigere aandrijflijn met 551 pk. Daarmee moet het lukken om de standaardsprint af te leggen binnen 5 seconden. Bovendien krijgt deze uitvoering een groter accupakket van 90 kWh. Daarbij hoort natuurlijk een grotere actieradius, die bedraagt bij deze versie 465 kilometer volgens WLTP.
Chinees automerk Hongqi geeft Olympische winnaars een gratis luxe H9
Hij mag dan wat weg hebben van een Rolls-Royce en gebouwd worden door een premiummerk, de prijs van de E-HS9 is vrij schappelijk (in ieder geval in Noorwegen). In het Scandinavische land hangt aan het model een prijskaartje van iets meer dan 60.000 euro. Niet slecht voor een auto waar de Chinese elite ook in rondrijdt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Jonge Chinese EV-occasion schreef meer dan 1 euro per kilometer af
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace