Hoofdstuk 2: dit is de Porsche Taycan Cross Turismo
Zelden toont Porsche op een autoshow een studiemodel dat niet in productie gaat. De Duitse sportwagenbouwer gebruikt de tentoonstelling namelijk om het publiek alvast te laten reageren op wat komen gaat. Die weg bewandelde de Taycan en ook de daarvan afgeleide Cross Turismo. Deze zomer verschijnt hij bij de dealer.
Porsche zelf heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de Cross Turismo ook daadwerkelijk het modellengamma komt verrijken. Nadat de Duitse sportwagenbouwer het model in 2018 op de Autosalon van Genève onthulde, volgde al snel het ja-woord voor productie. De carrosserievariant komt echter iets later dan gepland, maar dat is overmacht. Porsche wilde de lifestyle-combi al in het aflopen jaar presenteren. Aan de andere kant, het was te druk met de productie van de reguliere Taycan, waarvan er vorig jaar toch nog 20.000 stuks van de bij aanvang 30.000 orders zijn vervaardigd.
Standaard vierwielaandrijving
Met de Taycan Cross Turismo voegt Porsche een nieuw hoofdstuk aan het leveringsprogramma toe. Het Taycan-verhaal startte met de sportsedan als Turbo en Turbo S. Al vrij snel volgde de 4S en inmiddels is de RWD, het instapmodel, te bestellen. Heel dat circus van uitbreiding van het aanbod slaat Porsche voor de Cross Turismo direct over. En dus presenteert de autobouwer direct de 4S, Turbo en Turbo S, plus de specifiek voor de lifestyle-combi beschikbare ‘4’. De RWD ontbreekt, en dat type zal ook niet als Cross Turismo verschijnen. Ook niet in een later stadium. Volgens Porsche past het niet bij de positionering van de carrosserievariant. De Cross Turismo beschikt dan ook standaard over luchtvering en vierwielaandrijving. Zaken die ontbreken op de Taycan RWD.
Meer bewegingsvrijheid en laadvolume
Met de ‘Cross’ brengt Porsche een praktischere variant van de Taycan. Door de aangepaste daklijn en het anders vormgegeven achtersteven biedt de nieuweling 36 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij en kan het meer bagage achter de klep herbergen. Over dat laatste, het gaat om meer dan 1200 liter laadvolume wanneer de achterbank is neergeklapt. Met de komst van de Cross Turismo introduceert Porsche ook nieuwe accessoires. Zo kun je de Taycan nu bestellen met een dakkoffer en een fietsendrager.
Opleuken carrosserie
Porsche kiest voor de aanduiding Cross in plaats van Sport Turismo, zoals toegepast op de Panamera. Een en ander heeft te maken met de beschikbaarheid van een optioneel Off-Road Design-pakket, waarmee je de carrosserievariant iets kunt opruigen. Wie het pakket op de optielijst aanvinkt, laat het koetswerk ook aankleden met speciale ‘flaps’ op de hoeken van de bumper. Met het Off-Road Design pakket krijg je bovendien een kompas op het dashboard.
4 | 4S | Turbo | Turbo S | |
---|---|---|---|---|
Lengte | 4974 mm | 4974 mm | 4974 mm | 4974 mm |
Breedte | 1967 mm | 1967 mm | 1967 mm | 1967 mm |
Hoogte | 1409 mm | 1409 mm | 1412 mm | 1409 mm |
Wielbasis | 2904 mm | 2904 mm | 2904 mm | 2904 mm |
Bagagevolume | 446-1212 l | 446-1212 l | 405-1171 l | 405/1171 l |
Gewicht | 2245 kg | 2245 kg | 2320 kg | 2320 kg |
Batterijcapaciteit | 93,4 kWh | 93,4 kWh | 93,4 kWh | 93,4 kWh |
Vermogen | 280 kW | 360 kW | 460 kW | 460 kW |
met overboost | 350 kW | 420 kW | 500 kW | 560 kW |
Topsnelheid | 220 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 5,1 s | 4,1 s | 3,3 s | 2,9 s |
Range | 389-456 km | 388-452 km | 395-452 km | 388-419 km |
Max. DC-laden | 270 kW | 270 kW | 270 kW | 270 kW |
Drempels ontwijken
Voor de Smartlift-functie van de luchtvering hoef je het pakket niet bij te bestellen. Porsche levert het standaard op alle modellen. Met de voorziening kan de koets extra hoog gezet worden voor bijvoorbeeld het nemen van hoge drempels en het rijden over een weg met slecht oppervlak. Ook de Gravel-functie zit standaard op alle versies. De bodemvrijheid neemt dan automatisch met drie hele centimeters toe.
Levering Taycan Cross Turismo
De Taycan Cross Turismo wordt vanaf de zomer uitgeleverd. Volgens het merk behoort Nederland tot een van de vijf grootste markten voor de lifestyle-combi, die uit analyses van de autobouwer ook gretig aftrek zal vinden in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Noorwegen en Duitsland.
Prijzen Taycan Cross Turismo
VERSIE | PRIJS |
---|---|
4 | € 97.400 |
4S | € 116.000 |
Turbo | € 159.300 |
Turbo S | € 193.200 |
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?