Autovisie
Autovisie Nieuws 23 okt 2018
Leestijd: 2 minuten

Hoogste tijd voor Nederlandse coupé

Herinnert u zich de Huet broers nog? Ooit reden we met hun leuke roadster de HB Special en alweer meer dan vier jaar geleden, brachten we het nieuws dat ze met een meer dagelijks bruikbare coupé op basis van de Mazda MX-5 wilden komen. Maar toen werd het stil…

Financiering

Want wat we toen ook al meldden is nog niet veranderd: de financiering voor het project was en is tot nu toe onvoldoende. De start van het project werd destijds afgebroken want de 21 mensen die intekenden op de nieuwe coupé waren onvoldoende, er was en is nu meer geld nodig om een eerste prototype te bouwen.

Restaureren

De Huet broers gingen ondertussen met hun dagelijks werk, het restaureren van klassieke auto’s. Recent vonden ze het toch de hoogste tijd om het project weer op te pakken. Ze stoften ze de tekeningen van de Coupé die alweer uit 2012 stammen af en startten ze een crowdfunding project met kickstarter startten waarbij je een door hun ontwikkeld horloge kunt kopen en zo bijdragen aan de bouw van de coupé.

Meer geld

“Je moet niet per se een horloge kopen, we zijn ook blij met de bijdrage van een tientje” zegt Tino, een van de twee Huet Brothers. “Die coupé moet er echt komen maar daar is meer geld voor nodig. De actie loopt goed maar we zijn er nog niet”. Om een eerste prototype van de op de op de nieuwste Mazda MX-5 gebouwde Coupé te bouwen is er minimaal 750.000 euro nodig.

Productieaantallen

“In die 750K zit niet alleen een auto, er moeten productiemallen gemaakt worden, en goedgekeurde ruiten komen. Die kun je niet per stuk bestellen, dat gaat per honderd stuks bijvoorbeeld. Zo zijn er nog wel meer van dat soort ‘dure onderdelen’ denk aan rubbers, stoelmallen, lampen enzovoort. Vandaar ook de relatief hoge investering”.

Mazda

De volledig van koolstofvezel vervaardigde koets wordt door Huet Brothers gemaakt, de aandrijflijn en het onderstel zijn van Mazda afkomstig. Dat de financiering nog niet rond is, vindt Huet niet vreemd. “Wij willen zelf de regie houden en willen dus niet zomaar met willekeurige geldschieters in zee, dat zou ons teveel beperken denken we. Maar we snappen ook wel dat potentiele kopers eerst willen rijden in een prototype voor ze zo’n tachtig duizend euro overmaken”.

De vanafprijs is nog niet helemaal zeker, maar ‘reken op minimaal zo’n 80 mille inclusief slurptaks’ aldus Tino Huet.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.