Hoor en zie de Aston Martin Valkyrie over Silverstone racen
Een middenmotor hypercar met V12 van Aston Martin. Die zien klinkt bijna ongeloofwaardig, maar toch is het waar. De Britse autofabrikant komt binnenkort met de Aston Martin Valkyrie, maar voor dat het zover is kunnen we even genieten van het geluid van de machtige V12.
Max Verstappen krijgt er één: een Aston Martin Valkyrie. De 1.175 pk sterke hypercar van Aston Martin is hard op weg om in productie genomen te worden. In de aanloop naar die productie moet er natuurlijk uitvoerig getest worden, en daar kunnen wij als buitenstaanders van meegenieten. Afgelopen week werd de Valkyrie namelijk nogmaals op Silverstone losgelaten. Daar kwamen de nodige mensen met een camera en goede microfoon op af. En dat betekent fijne beelden van een auto die je niet zo verwachten van Aston Martin.
Silverstone
Vlak voor de zomerstop van de Formule 1 van dit jaar vertoonde de Aston Martin Valkyrie zich ook al eens op Silverstone. Destijds deed de auto enkele rondes in het voorprogramma van de Formule 1-race die daar zou plaatsvinden. Dat was de allereerste testrun voor de Valkyrie en diens bestuurder, Chris Goodwin. Tot die tijd had Goodwin de auto alleen nog in een virtuele simulator bestuurd.
De Valkyrie is inmiddels alweer vijf jaar in ontwikkeling. Het is het resultaat van een samenwerking tussen Aston Martin en Red Bull Racing. Technici en designers van beide partijen kozen voor een 6,5 liter V12 met 1.000 pk en een maximale RPM van 11.200 toeren per minuut van als belangrijkste krachtbron. Daarnaast is er nog een door Rimac ontwikkelde elektromotor in de auto te vinden. Deze levert 175 pk en ondersteund de twaalfcilinder op de momenten dat hij wat minder vermogen levert. Gezamenlijk is de aandrijflijn goed voor 1.175 pk en 900 Nm.
Hypercarklasse
Aston Martin wil met de Valkyrie ook mee gaan doen in de nieuwe hypercarklasse van de WEC. Hiervoor wordt het hybride gedeelte wel uit de hypercar gesloopt. De V12 is volgens de fabrikant alleen al krachtig genoeg om de concurrentie achter zich te houden. Of dat waar is gaan we pas in het seizoen van 2020-2021 zien als de FIA de nieuwe klasse introduceert.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce