Hoor de machtige V8 van de Koenigsegg Jesko tot leven komen
Koenigsegg maakt enkele van de snelste en meest begeerlijke bolides ter wereld. Zo ook de Koenigsegg Jesko. Tot nu toe hebben we alleen nog een prototype gezien, maar het merk laat ons nu meegenieten met het tot leven wekken van de V8 die in de hypercar komt te liggen.
Toen Koenigsegg eerder dit jaar de Koenigsegg Jesko op de Autosalon van Genève aan de wereld toonde, wisten we niet wat we zagen. De Jesko heeft namelijk en V8 die zonder enige hulp van elektrische motoren goed is voor 1.600 pk (mits er E85 getankt is. Op gewone peut produceert hij 1.280 pk), dat is eigenlijk te gek voor woorden. Die achtcilinder is door Koenigsegg ontworpen. Dat betekent dat hij opmerkelijke dingen heeft zoals zuigers die maar een paar honderd gram per stuk wegen en dat hij werkt met de allerlichtste krukas ooit gemaakt. Daarbij stuurt hij al dat vermogen door zelf ontwikkelde negentrapsautomaat die vrijwel direct kan schakelen tussen elke gewenste versnelling die er is.
Daarmee is de Koenigsegg Jesko alleen op het gebied van de aandrijflijn al enorm indrukwekkend. Maar hoe klinkt zoiets nu eigenlijk? Klinkt het even imposant als dat het doet vermoeden? Het is en blijft immers een V8 en daar hebben we er al genoeg van gehoord. Hoe de Jesko klinkt mag u zelf uitvinden. Klik hierboven op het pijltje naar rechts en start de video.
Indrukwekkend
Onder het genot van het geluid van de vijfliter V8 delen we nog wat meer grote cijfers over de motor met u. Naast de belachelijke hoeveelheid paardenkrachten, produceert hij namelijk ook nog eens 1.500 Nm aan koppel. Dat doet hij al bij 5.100 omwentelingen per minuut (de max ligt op 8.500 tpm). Maar echt indrukwekkend is het feit dat het motorblok al 1.000 Nm produceert bij slechts 2.700 tpm. Dit alles geldt overigens wel alleen als hij op E85 loopt.
1.400 kilo downforce
En dan zijn we er nog niet met cijfers, want de downforce die dit apparaat genereert is ook het noemen waard: 800 kilo bij 250 km/h en 1.000 kilo ij 275 km/h. Als de topsnelheid van 485 km/h gehaald wordt, dan produceert de auto precies evenveel downforce als z’n gewicht: 1.400 kilogram. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om het onofficiële snelheidsrecord van Bugatti af te pakken.
Drie miljoen dollar
Het kleinste getal dat aan de Jesko hangt is het aantal dat Koenigsegg van dit model gaat produceren. Er zullen er in totaal 125 van de band rollen. Dat smeren de Zweden over bijna drie jaar uit, want het merk bouwt er 40 tot 50 per jaar. Voor al dat cijfergeweld vraagt Christian von Koenigsegg een flink bedrag: minimaal drie miljoen dollar. Daar komen belastingen nog bij.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace