Een hot hatch in 2020: wat is er en wat komt er?
Een hot hatch is een compacte hatchback met een flinke dosis vermogen en goede rijeigenschappen. Veel merken doen mee in de strijd van de gepeperde auto’s, maar slechts een paar kunnen echt interessant zijn. Hier een lijstje voor wat we nu kunnen kopen en wat er nog verwacht wordt!
Abarth 595
De kleine Italiaanse hot hatch gaat alweer een tijdje mee en is kortgeleden nog opgefrist. De instapper heeft een 1,4 T-jet met 145 pk, weegt 1.040 kg, doet nul naar honderd in 7,3 tellen en gaat niet harder dan 218 km/h. Met een vanafprijs van 30.414 euro is het geen goedkope auto. De duurste variant is de Competizione: 38.114 euro. Deze doet de sprinttijd in 6,7 seconden en is bij 225 km/h buiten adem.
Audi A1 Sportback 40 TFSI
Ook Audi heeft een hot hatch in de vernieuwde A1-reeks, alleen zou je dat niet direct denken bij het horen van de naam. De cijfers liegen er echter niet om: 1.235 kg, nul naar honderd in 6,5 seconden en een topsnelheid van 235 km/h. De 2,0-liter viercilinder perst er 200 pk uit, en dat komt allemaal in combinatie met een standaard automaat op de voorwielen. Hij is echter wel prijzig: minstens 40.765 euro.
Audi A3 40 TFSI Sportback/S3 Sportback/RS3 Sportback
Ook hier heeft Audi een 1.390 kg zware 40-variant. Dat is eigenlijk ‘de wolf in schaapskleren’ van Audi. Vanaf 46.120 euro heb je een A3 met een 2,0-liter viercilinder die 190 pk naar alle vier de wielen stuurt. Met 6,2 seconden zit je op de honderd en het stopt gek genoeg al bij 236 km/h. Het stapje daarboven is de S3. Deze weegt 1.440 kg en zit in 4,6 seconden op de honderd dankzij zijn 310 pk sterke 2,0-liter viercilinder en vierwielaandrijving. De S3 is uiteraard wel begrensd op 250 km/h. De vanafprijs: 65.680 euro. De sterkste in de A3-range is de RS3 Sportback en de prijs is daar ook naar: vanaf 86.960 euro. Daarvoor heb je een 2,5-liter vijfcilinder met 400 pk op een gewicht van 1.505 kg, en sprint je in 4,1 seconden vanuit stilstand naar de honderd. De A3-reeks wordt echter zeer binnenkort vernieuwd, en Autovisie heeft al exclusief de vermogensaantallen van enkele sportieve modellen uit de lijn bemachtigd.
BMW M135i xDrive
De Beieren hebben ook nog een hot hatch in het gamma, de 1-serie. Sinds kort verkrijgbaar met voorwielaandrijving, hun hot hatch is standaard vierwielaangedreven. BMW doet tegenwoordig ook aan downsizen, de motor is een 2,0-liter viercilinder. Maar met 306 pk en 1.500 kg kom je niets tekort, in 4,8 seconden zit je op de honderd. De vanafprijs komt in de buurt van de S3: 62.499 euro.
Cupra Leon
De sportieve modellen van Seat gaan tegenwoordig als Cupra door het leven en krijgen ook een exclusievere uitstraling. Van de Leon is nog niet alles bekend, hij komt pas in het najaar naar Nederland. Wel is bekend dat er drie varianten komen met 245 pk, 300 pk of 310 pk en dat hij minstens 1.431 kg weegt. De snelste versie zou in 4,4 seconden op de honderd zitten, en stopt bij 250 km/h. Van de drie versies zijn er twee hybride, en op die accu kan maximaal 60 kilometer volledig elektrisch gereden worden. Over de prijzen is nog geen informatie bekend.
Ford Fiesta ST
Ford levert de Fiesta sinds 2018 als ST en die 1,5-liter EcoBoost stuurt 200 pk naar de voorwielen. Deze snelle hot hatch van 1.183 kg doet nul naar honderd in 6,5 seconden en stopt met accelereren bij 232 km/h. Voor 33.405 euro kun je er eentje meenemen van de Ford-dealer.
Ford Focus ST
Ford heeft in 2018 de Focus vernieuwd en heeft in 2019 daar de 1.333 kg wegende ST aan toegevoegd. Deze 2,3-liter viercilinder EcoBoost perst er 280 pk uit en krijgt de Focus ST in 5,7 seconden. De topsnelheid ligt bij 250 km/h en voor dit pakket betaal je minimaal 51.530 euro. Omdat de RS er nog niet is, is dit momenteel de snelste nieuwe hot hatch bij Ford. En dat ‘ie fijn is, zo bewees hij afgelopen jaar tijdens onze Supertest op het TT Circuit van Assen. Klik hier voor de video!
Honda Civic Type-R
Honda’s hot hatch heeft een van de hogere topsnelheden met 272 km/h. De 2,0-liter VTEC Turbo weet de 1.380 kg zware Civic in 5,8 seconden al op de honderd te krijgen, en net als de Ford gaat dat via de voorwielen. De prijs van de snelle Civic: 62.225 euro.
Hyundai i30 N
De hete hatchback van Hyundai gaat inmiddels ook alweer sinds 2017 mee, en aangezien de vernieuwing van de i30 is aangekondigd zou de gepeperde variant ook alweer een update kunnen verwachten. Voor nu koop je er eentje vanaf 51.095 euro. Dan heb je een 2,0-liter viercilinder met 275 pk en een gewicht van 1.429 kg. Deze sprint in 6,1 seconden naar de honderd en is begrensd op 250 km/h. Dit jaar namen we de Hyundai i30 N mee naar het circuit in Meppen, waar hij het mocht opnemen tegen een Ford Focus ST. Benieuwd naar het resultaat? Klik hier!
Mercedes-AMG A35/A45/A45 S
Mercedes levert zijn hot hatch in drie smaken. De instapper is de AMG A35 en weegt 1.455 kg. Met 306 pk brengt hij je vanuit stilstand in 4,7 seconden naar de honderd, en kost je minimaal 69.888 euro. De schep erbovenop is de AMG A45, die 387 pk levert en in 4,0 seconden op de honderd zit. Hij weegt ook iets meer: 1.520 kg. Deze kost dan wel 92.647 euro. Het kleine schepje daarboven is de AMG A45 S en doet de sprint van nul naar honderd in 3,9 seconden. Deze 0,1 seconde kost je 5.749 euro extra: vanaf 98.396 euro kun je de 421 pk sterke hatchback ophalen. Het gewicht ligt op 1.535 kg. Mocht dit nu allemaal te duur zijn: de 224 pk sterke A 250 4matic zit in 6,2 seconden op de honderd en kost ‘slechts’ 51.547 euro. Dit is tevens de meest lichte met 1.405 kg. De topsnelheid is van alle modellen begrenst op 250 km/h. Recent reed onze testredacteur Dries van den Elzen de krachtpatser over het circuit om te ontdekken of dit de ultieme hot hatch is. Zien!
Mini John Cooper Works
De concurrent van de Abarth is de Mini John Cooper Works. De cijfers klinken leuk: 2,0-liter viercilinder met 231 pk, 1.195 kg, nul naar honderd in 6,1 seconden en een top van 246 km/h. De vanafprijs is 46.045 euro, dus hij is wel duurder dan de Abarth. De extreemste Mini maakt overigens binnenkort zijn opwachting, in de vorm van de Mini JCW GT. Meer lezen, klik hier!
Peugeot 308 GTi
Ja, dat de Mini prijzig is blijkt uit de vanafprijs van deze snelle Peugot. De 308 GTI heeft namelijk een vanafprijs van 45.370 euro. De 1,6-liter viercilinder van Peugeot perst er 263 trappelende paardjes uit en brengt de 1.190 kg zware auto vanuit stilstand in 6,0 seconden naar de honderd. Met een begrensde top van 250 km/h kun je rustig aansluiten bij de Duitse concurrenten.
Renault Mégane R.S./R.S. Trophy
Renault levert de hot hatch in de R.S. variant en R.S. Trophy variant. De eerste weegt 1.435 kg en heeft 280 pk. Nul naar honderd red je in 5,8 seconden en hij stopt bij 255 km/h. Hij kost minimaal 52.890 euro. De R.S. Trophy weegt ook 1.435 kg maar heeft 300 pk. Die doet nul naar honderd in 5,7 seconden en stopt bij 260 km/h. De prijs van de Trophy: 57.890 euro. De vernieuwde Mégane is echter aangekondigd, dus ook deze cijfers kunnen snel verouderen. Maar voordat dat zover is, namen wij de extreme R.S. Trophy mee naar het circuit. De video vind je hier!
Seat Leon Cupra Ultimate Edition
Seat heeft nog een snelle Leon in de aanbieding, voor hij helemaal overgaat naar Cupra. Deze 1.331 kg zware Leon krijgt de 2,0-liter viercilinder TSI met 290 pk. Nul naar honderd kan hij in 6,0 seconden en de begrenzer grijpt in bij 250 km/h. De vanafprijs van deze Leon komt op 45.400 euro.
Suzuki Swift Sport
Een leeggewicht van 945 kg, 140 pk uit een 1,4-liter viercilinder, nul naar honderd in 8,1 seconden en een topsnelheid van 210 km/h. Niet echt waarden van een hot hatch als je die van de rest hierboven zou bekijken. Maar omdat Suzuki het gewicht laag weet te houden, is het een heel leuke auto om te rijden. Vorig jaar stond de Suzuki Swift Sport een aantal maanden in onze duurtest-garage. Redacteur Peter Hilhorst nam de kleine Japanner toen onder andere mee naar Polen, om een aantal leuke stuurmanswegen te ontdekken. Benieuwd? Klik hier!
Volkswagen Polo GTI
De recent gepresenteerde Golf GTI, GTD en GTE zijn al uitvoerig in een vorig artikel besproken, maar de Polo GTI niet. Deze 1.241 kg zware hot hatch weet 200 pk uit zijn 2,0-liter viercilinder te persen en brengt de auto in 6,7 seconden vanuit stilstand op de honderd. De topsnelheid ligt op 237 km/h. Voor 31.890 euro kun je er een ophalen.
Verwachte hot hatch-modellen
Naast al deze auto’s worden er nog een aantal verwacht dit jaar. De Golf GTI/GTD/GTE combinatie is besproken, de R komt er ook nog aan. Daarnaast wordt de Audi A3 vernieuwd, en dus ook de S3 en RS3. De Ford Focus RS wordt ook nog verwacht, maar daar is niet veel over bekend. Toyota heeft de GR Yaris al laten zien (1.280 kg; 5,2 seconden; 230 km/h) en de orderboeken voor dat model al geopend. En er gaan geruchten over een GR Corolla. Dat model verschijnt echter naar verwachting pas in 2023. De Renault Mégane is ook voorzien van een facelift, motorisch zal er echter niet veel veranderen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar