Huh?! Deze Bentley Continental GT viert een Audi-overwinning op Le Mans
Oké, die kop is heel flauw. Bentley viert met deze Continental GT namelijk zijn eigen overwinning op Le Mans in 2003. Het merk kwam toen als eerste én tweede over de meet met de spectaculaire Speed 8, een Audi R8C in vermomming.
Dat Audi dominant was op Le Mans is een understatement. Het merk won de 24 uurs-race tussen 2000 en 2014 maar liefst dertien keer. Veertien keer als we de overwinning van Bentley in 2003 meetellen, toen Audi niet meedeed met een fabrieksteam.
Bentley won Le Mans in totaal zes keer
Kon dan niemand de hegemonie van Audi doorbreken? Toch wel, want in 2009 lukte het Peugeot een keer, met de 908 HDi FAP, die de Audi R15 TDI nét aftroefde.
Hoe dan ook, terug naar Bentley, dat de 24 uur van Le Mans in totaal zes keer heeft gewonnen, waarvan vijf keer in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw én dus in 2003.
Bentley Continental GT Le Mans Collection
Om dat laatste podium te vieren, introduceert het merk een gelimiteerde versie van de Continental GT en Continental GTC, de Le Mans Collection. Hij is te herkennen aan het startnummer 7 in de grille.
Hè hè, Bentley stopt eindelijk met die zuipschuit van een W12!
Cilinderklep uit Speed 8 op dashboard
Allemaal hebben ze het bekende roterende dashboardelement van Bentley. Dat heeft drie zijden: één met het infotainmentscherm erin, één met drie analoge klokjes erop en één met ‘niks’, waardoor de sierlijst op het dashboard ononderbroken doorloopt.
In de Le Mans Collection-modellen is het middelste klokje van de tweede zijde vervangen door een kleine vitrine. Daarin zit een cilinderklep van de 4,0-liter twinturbo V8 van de Le Mans-winnende Bentley Speed 8.
Bentley durfde met GT3-R niet voluit te gaan | Sjoerds Weetjes 334
Althans, er zit geen hele klep in, maar een halve. Want Bentley heeft 24 van de 32 kleppen uit de achtcilinder gesloopt om 48 vitrines te kunnen vullen. Zoveel Continental GT’s uit de Le Mans Collection worden er gebouwd.
Een gemiste kans is de kleur van de speciale editie. Mulliner, de personalisatietak van Bentley, heeft niet geprobeerd om de groene lak van de Speed 8 na te maken, maar heeft simpelweg een bestaande kleur gepakt die er een beetje op lijkt: Verdant Green.
Alleen leverbaar met 6,0-liter twinturbo W12
De Le Mans Collection Continental GT is alleen leverbaar met een 659 pk en 900 Nm leverende 6,0-liter twinturbo W12. Dat is gek, want de V8 had beter gepast. De Speed 8 – in grote lijnen een Audi R8C – werd immers aangedreven door een achtcilinder van Audi.
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Flying Spur is de krachtigste Bentley-sedan ooit
-
Om deze simpele reden zijn sommige Bentley-logo’s blauw | Sjoerds Weetjes 416
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Deze Continental GT is de krachtigste Bentley ooit!
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar