Huh? Jaguar F-Pace te openen met een polsbandje
Jaguar levert zijn eerste cross-over, de F-Pace, desgewenst met een polsbandje. Daarin zit een transponder voor het ontgrendelen en weer op slot doen van de auto.
Ideaal voor mensen met een actieve levensstijl, aldus Jaguar, want de polsband is waterafstotend en kan een stootje hebben. Bestuurders kunnen bijvoorbeeld hun autosleutel in de F-Pace achterlaten als ze die op de fiets of op de surfplank niet bij zich willen hebben. Ons lijkt dat de kat op het spek binden qua autodiefstal, maar Jaguar ziet ogenschijnlijk geen kwaad in zijn zogeheten Activity Key.
Afijn, de F-Pace zelf. We kennen zijn ontwerp al van de vele teasers die Jaguar rondstuurde en van het prototype C-X17, waar de productieversie van de SUV nauwelijks vanaf wijkt. Designbaas Ian Callum en zijn team hebben tijdens de ontwikkeling van het studiemodel al rekening gehouden met homologatie- en veiligheidseisen, dus kon auto relatief snel in productie worden genomen.
De F-Pace staat op de bodemarchitectuur van de F-Type. De basismotoren van de Jaguar zijn een 240 pk sterke 2,0 liter turbobenzinemotor en een 180 pk sterke 2,0 liter turbodiesel. Beide worden op de achterwielen aangedreven, maar vierwielaandrijving is optioneel. Dat laatste is standaard op de 3.0 V6 Supercharged (340 of 380 pk) en de 3,0 liter V6 turbodiesel met 300 pk.
“Jaguar ziet ogenschijnlijk geen kwaad in zijn zogeheten Activity Key”
Onderhuids is de F-Pace voor een groot deel opgetrokken uit aluminium. Mede daardoor weegt de Jaguar minimaal 1665 kg, waarmee de auto toch nog 50 kg zwaarder is dan de ongeveer even grote Volvo XC60. De F-Pace komt er eerst als vijfzitter, maar later mogelijk ook met twee extra stoelen in zijn 650 liter grote bagageruimte.
Als de Jaguar in 2016 op de markt komt, introduceert Jaguar ook de First Edition. Daarvan worden wereldwijd slechts tweeduizend gebouwd. Kopers kunnen kiezen uit vier carrosseriekleuren: Ultimate Black, Rhodium Silver, Caesium Blue en Halcyon Gold. Die laatste twee zagen we al eerder op twee uitvoeringen van het studiemodel C-X17.
De F-Pace First Edition wordt onder meer aangekleed met 22 inch lichtmetalen wielen, een adaptief onderstel, lichtunits met led-techniek en een panoramisch dak. Het model wordt alleen geleverd met de sterkste benzine- of dieselmotor. De prijs van de First Edition is, net als die van de reguliere F-Pace, nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten