Hummer H1 herleeft als Humvee C-Series
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-10-e1494336925340.jpg)
Jullie dachten dat de Hummer H1 dood was? Think again! Alleen mag hij van General Motors (GM) geen Hummer meer heten, want die fabrikant heeft nog steeds de rechten op de naam. Dus mogen wij u voorstellen: de Humvee C-Series.
Het ding wordt niet gebouwd door GM, ook niet door AM General, maar door VLF Automotive, dat we kennen van de Destino, de Force 1 en de F1 V10 Roadster. GM stopte al in 2006 met de productie van de Hummer H1 en AM General is alleen verantwoordelijk voor de militaire HHMMWV (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle). In 2013 begon die laatste echter C-Series-pakketten aan particulieren te verkopen voor zo’n 60.000 dollar (55.000 euro) per stuk. Die kits bestonden uit alle onderdelen die nodig zijn om een HHMMWV te bouwen, behalve de aandrijflijn.
Humvee Export, een groep van vijf Hummer-liefhebbers, heeft nu importeurs gevonden voor de C-Series in Afrika, Europa, het Midden-Oosten en China. Het kleine bedrijfje heeft VLF Automotive (van voormalig GM-topman Bob Lutz) gevraagd om de C-Series te gaan assembleren met GM-motoren. De nieuwe Humvee zal echter niet in de Verenigde Staten op de markt komen, want hij valt niet onder de Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act en moet dus aan allerlei veiligheids- en emissie-eisen voldoen.
LEES OOK: AMERIKAANSE LEGER KIEST OPVOLGER VOOR HUMVEE
De Humvee C-Series wordt in China leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Bravo, Charlie en Delta. Er is keuze uit vier kleuren en evenzoveel GM-motoren: drie varianten van een 6,5 liter V8 turbodiesel (190 pk en 521 Nm, 205 pk en 596 Nm, 250 pk en 596 Nm) en een 6,2 liter LS3 V8-benzinekrachtbron (430 pk en 575 Nm). Die laatste is gekoppeld aan een automatische vierbak. Welke transmissie de diesels hebben, is niet bekend. De Humvee C-Series gaat in China ongeveer 150.000 dollar (138.000 euro) kosten. De definitieve prijs wordt nog vastgesteld.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-11.1-e1494336946587.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-12-e1494336965752.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-11.1-e1494336946587.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-12-e1494336965752.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-13-e1494336987881.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-14-e1494337009701.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-13-e1494336987881.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FShanghai-Auto-Show-14-e1494337009701.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had