Hybride-rijders opgelet, tank geen E10 als je veel elektrisch rijdt!
Er komen steeds meer hybride-auto’s bij. Door de hoge brandstofprijzen kan dit aantrekkelijk zijn voor je portemonnee. Toch moet je opletten dat je wel de goede brandstof tankt. Rijd je veel elektrisch, dan kan je misschien beter geen E10 tanken.
In 2020 kwam Autovisie er al achter dat thuiswerkers in sommige gevallen beter geen E10 kunnen tanken. Dit om dezelfde reden dat hybride-rijders dit beter niet kunnen doen.
Hybride-rijders tanken te weinig
Het Duitse medium Auto, Motor und Sport stelt dat sommige hybride-rijders te weinig benzine verbruiken. Hierdoor blijft de brandstof te lang in de tank zitten en gaat de vloeistof schiften. Maar hoe lang is brandstof dan houdbaar. “De oude Euro 95 begint te verontreinigen na ongeveer een half jaar. Bij E10 zal dit al na 3 maanden zijn”, liet de ANWB eerder aan Autovisie weten. Zij raden aan: als je weinig rijdt, geef dan iets meer geld uit en tank E5.
Maar wat kan er gebeuren als E10 meer dan 3 maanden of E5 meer dan 6 maanden in je tank zit. De ethanol in brandstof (maximaal 10 procent bij E10 en maximaal 5 procent bij E5) trekt vocht aan. Hierdoor kan er corrosie optreden in de motor en het water het ethanol en benzine in de tank scheiden. Deze schifting kan tot schade leiden aan het brandstofsysteem, sproeiers en injectoren van de brandstofmotor van een hybride-auto.
Moet ik geen E10 meer tanken?
Maar wat moet je nu doen? Het Duitse medium geeft aan dat je het best een zo vol mogelijke tank kan hebben omdat de lucht in de tank zorgt voor versnelde veroudering van de brandstof. Als je echt weinig op benzine rijdt, met je hybride, kan je het best kiezen voor E5. Dit blijkt volgens verschillende onderzoeken toch het best voor je motor en de systemen eromheen. Zit de benzine niet meer dan 3 maanden in je tank, dan zal het verschil in vervuiling tussen E10 en E5 door aantrekking van water verwaarloosbaar zijn. Aan te raden is om grofweg rekening te houden met de houdbaarheid van 3 en 6 maanden.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe-navigatie-instelling-jaarlijks-benzine-besparen-google-maps/
Daarbij kan je auto beter presteren op E5. “Het is de ‘Grand Cru’ onder de benzine en altijd al een luxeproduct geweest”, vertelt de ANWB. Bij lage belasting en weinig vermogende motoren zal je weinig verschil merken. Maar als je meer van je motor vraagt, zal een hoger octaangetal zorgen voor iets meer vermogen. Daarbij worden er vaak additieven aan dit soort brandstoffen toegevoegd die betere smering en reiniging van je motor beloven.