5 redenen waarom de hybride Mercedes-Maybach S 580 e (g)een goed idee is
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F23C0058_002.jpg)
Mercedes-Maybach gaat voor het eerst aan de stekker. De extreem luxe variant van de S-Klasse wordt leverbaar met een hybride aandrijflijn.
Maybach is bekend als een merk van luxe en high-end auto’s. De fabrikant is in 1909 opgericht in Duitsland en was oorspronkelijk een merk voor de productie van exclusieve limousines en andere luxueuze voertuigen. De symbolen van rijkdom hebben veelal een dikke twaalfcilinder – of dikke V8 – in de neus. Bij de nieuwe aandrijflijn is dit niet het geval.
Vijf redenen waarom de hybride Mercedes-Maybach S 580 e (g)een goed idee is
De nieuwe Mercedes-Maybach S 580 heeft een zes-in-lijn benzinemotor die samen met de elektromotor goed is voor 510 pk. Wij geven je vijf redenen waarom dit (g)een goed idee is.
1. De stilste Maybach ooit
Een voordeel van de hybride aandrijflijn is dat je elektrisch kan rijden. Deze Mercedes-Maybach S 580 e kan stiller rijden dan welke luxebolide van het merk tot nu toe.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F23C0058_001.jpg)
De vraag is of de Maybach ook zo stil blijft als de zescilinder wordt aangesproken als de accu leeg of het vermogen nodig is. Bijvoorbeeld bij de 0 naar 100 kilometer per uur sprint die de luxeslee in 5,1 seconden kan afleggen.
2. Comfortabel
Geen V12 kan tegen een elektromotor op als je kijkt naar soepel rijden. De elektrische kilometers zijn zonder schakelmomenten en dus super vloeiend.
3. ‘Goedkoop’
Verwacht wordt dat Mercedes-Maybach S 580 e een stuk goedkoper is dan de andere modellen van het merk. Dit doordat je in Nederland minder BPM voor een hybride betaald omdat deze auto’s minder uitstoten – op papier. Je kan alsnog rekenen op een prijskaartje van zo’n 2 ton.
4. Beperkt bereik
In de auto ligt een accupakket met een bruto-capaciteit van 28,6 kWh. Hiermee kan je zo’n 100 kilometer volgens WLTP rijden – of gereden worden. Hoewel dit best een redelijke afstand is, kan het zijn dat je toch regelmatige de benzinemotor aanspreekt.
5. Je (chauffeur) moet stekkeren
De Maybach S 580 e is een plug-in hybride. Wil je zo veel mogelijk elektrisch rijden, dan moet je dus gaan stekkeren. Hoewel de auto ook in Nederland verkocht wordt, richten de Duitsers zich met name op de Chinese markt. In Azië is de hybride Maybach dan ook het eerst leverbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had