Hypercar uit een 3D-printer? Het kan, want dit is de Czinger 21C
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fczinger-21c.jpeg)
Techniek kent tegenwoordig bijna geen grenzen meer. Dat heeft Czinger ook ondervonden tijdens de productie van de 21C. Het bedrijf heeft namelijk door middel van Artificial Intelligence (AI, kunstmatige intelligentie) en een 3D-printer een auto geproduceerd. En niet zomaar eentje, het is een heuse hybride hypercar die qua specificaties indruk maakt.
Het Amerikaanse Czinger heeft voor de productie van de 21C, zoals het productiemodel heet, een eigen AI-systeem ontwikkeld. Daarnaast heeft het bedrijf gebruikgemaakt van een andere innovatie. Sommige onderdelen komen namelijk rechtstreeks uit de 3D-printer, ook wel ‘additive manufacturing’ genoemd in het Engels. Elk onderdeel dat met deze technologie is vervaardigd, is ontworpen met behulp van die AI. Het systeem moest zorgen voor een zo optimaal recept wat betreft gewicht en prestaties, waarna een 3D-printer en de menselijke hand de auto helemaal afwerkte.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fczinger-21c5.jpeg)
Indrukwekkende prestaties
Goed, de prestaties en specificaties van de Czinger 21C dan. Zoals gezegd moest de AI daar de zorg over dragen, en da’s aardig goed gelukt. Een understatement, want de 2,8-liter V8 met twee turbo’s produceert een indrukwekkende 1250 pk bij 11.000 toeren. Het kan nog gekker, want met een optionele upgrade stijgt het vermogen naar 1350 pk. Bovendien komt een deel van het vermogen van twee elektromotoren die tussen de voorwielen zijn gestopt. Die krijgen stroom uit een MGU (Motor Generator Unit) die aan de V8 is gekoppeld. Het hybridesysteem van deze hypercar werkt op een 800 volt-systeem.
Door het leeggewicht van 1240 kg (wél zwaarder dan het vorig jaar getoonde prototype) ligt de vermogen/gewichtsverhouding dus op 1:1. Acceleratie van 0 naar 100 km/h is dankzij deze combinatie mogelijk binnen een krankzinnige 1,9 seconden. Daarna kan je plankgas geven totdat de naald de verbazingwekkende 281 mp/h, ofwel 452 km/h aantikt. Dat is, als je de zogenaamde ‘optional low drag vmax’-configuratie inschakelt. Ook de acceleratie naar die hogere topsnelheden mogen indrukwekkend genoemd worden. Van 0 naar 300 km/h moet in de 21C in 13,8 seconden gebeuren en van 0 naar 400 km/h in 27,1 seconden.
Nieuw hypercarmerk Czinger debuteert op Autosalon van Genève
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fczinger-21c4.jpeg)
21C is toekomstgericht
Die V8-motor kan overigens nog een trucje. Deze is namelijk ontworpen om te draaien op verschillende soorten brandstoffen. Daaronder vallen koolstof-gerecycleerde methanol en andere e-brandstoffen, zodat de Czinger 21C op papier als een ’emissievrij voertuig’ door het leven kan.
In deze hybride hypercar is plek voor twee, al moet de passagier wat ongezellig achter de bestuurder zitten in plaats van ernaast. Dat kennen we van een Nederlandse uitvinding: de Carver. Maar dat heeft een reden. Die zitpositie moet voor de ‘perfecte gewichtsverdeling’ zorgen. Leg dat maar uit aan je vrienden en familie die een ritje willen maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Fczinger-21c3.jpeg)
Czinger beperkt de productie tot 80 exemplaren, de prijs van de hypercar is niet bekend. Het is het eerste model in wat een reeks van meerdere ‘exclusieve prestatiegerichte’ auto’s moet worden. Als die zo indrukwekkend zijn als deze, dan zijn we benieuwd waar ze nog meer mee op de proppen komen.
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had