Hyundai i10 N-Line was niet gepland voor IAA, maar stond er toch
Hyundai twijfelde nog of ze de i10 N-Line op de IAA van Frankfurt gingen te presenteren. Op het laatste moment werd toch besloten op de auto de beursvloer op te rijden, zo verklapte een medewerker van Hyundai Europe. Die auto heeft niet alleen wat sportieve accenten, maar is uiterlijk en innerlijk ook daadwerkelijk anders dan de reguliere hatchback.
Terwijl merken als Peugeot en Ford van het A-segment afzien, komt Hyundai met de nieuwe i10. Zij zien wel bestaansrecht in een kleine A-segmenter en presenteerden de auto met volle trots op de IAA. En nu komen ze ook direct met een sportieve versie van die auto. Het was helemaal niet het plan om de i10 N-Line nu al te presenteren, maar op het laatste moment werd toch besloten de auto de beursvloer op te rijden. Dat verklapte een medewerker van het merk. Gelukkig is de i10 N-Line ook echt anders dan het reguliere model. Niet alleen qua prestaties en wat accenten hier en daar. Nee, de i10 heeft daadwerkelijk een wat andere carrosserie.
Hardcore
Wie snel naar de i10N kijkt, denkt dat het een regulier model is. Dat was ook dan ook het doel. “Het sportieve moet er niet van af druipen”, vertelt designbaas Thomas Bürkle aan Autovisie. “We willen met de i10N een wat jonger publiek aanspreken, maar tegelijk geen ‘hardcore’ sportmodel van de auto maken. Dus we hebben de veranderingen wat subtieler doorgevoerd.”Aan de voorkant zien we toch een geheel andere grille dan op de normale i10, hierboven afgebeeld. Waar in het reguliere model het onderste en bovenste deel van de grille gescheiden worden, heeft de N-versie een grotere grille die bovendien één geheel is. “Zo krijgt de auto net wat meer presence“, vertelt Bürkle. Ook het patroon in de grille is iets grover, en de ‘zachte’ ronde vormen van de reflectoren zijn op de N-versie vervangen door drie diagonale, langwerpige units. Fraai zijn de subtiele rode details in en onder de grille.
Luchtinlaten
Ook de ‘luchtinlaten’ aan de zijkant van de voorste bumperpartij zijn veranderd. Op de reguliere i10 zijn die relatief klein en rechtopstaand, op de i10N zijn ze groter en bovendien horizontaal geplaatst. “Dat versterkt de breedte van de auto. Dat accentueren we al op de normale i10 door onderdelen op de uiterste hoeken van de auto te plaatsen, maar op de i10 N-Line hebben we dat nog sterker naar voren willen brengen”, aldus Bürkle.
Binnenin heeft het ontwerpteam enkel voor rode details in het interieur gekozen. “Dit is nog steeds een auto om elke dag in te rijden, dus het praktisch nut stond bij het ontwerpen van de i10N nog steeds voorop”, vertelt Bürkle. “Dus we hebben voor subtiele aanpassingen gekozen. Wel heeft de i10N een donkerder interieur dat mooi contrasteert met de rode accenten. Dat geeft wel een sportief gevoel.”
Vijfbak
De kleine afmetingen, sportieve looks en een handgeschakelde vijfbak lijken van de i10N een heel goed recept te maken. Onder de kap ligt een 1.0 T-GDi driecilinder, die 100 pk en 172 Nm levert. Wat de prijs van de N-Line is, heeft Hyundai nog niet verklapt. We moeten sowieso nog even wachten om ‘m zelf te ontdekken, al hebben we de reguliere i10 al uitgebreid mogen zien. Benieuwd naar die auto? Kijk onderstaande video en laat je alles vertellen door Sjoerd van Bilsen!
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto