Hyundai i20 N: de vlag gaat vallen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fi20N_Prototype_0015.jpg)
Aftellen, letterlijk. De Hyundai i20 N staat klaar en wacht op het vallen van de vlag. Hoe snel komt de hot hatch uit de startblokken? We weten het binnenkort.
De concurrent van de Ford Fiesta ST, de Volkswagen Polo GTI en de aanstaande Toyota GR Yaris wordt zeer spoedig gepresenteerd. Het duurt nog even voordat de auto vervolgens de showrooms binnen rijdt. Reken op de levering begin 2020. Eerst moet de reguliere i20 nog bij de dealer verschijnen. Die basisversie is reeds voorgesteld, maar de levering vanuit de Hyundai-fabriek in Turkije moet nog op gang komen.
Eerste generatie i20 N
De i20 begint aan zijn derde generatie. De eerste verscheen in 2008 als opvolger van de Getz. De tweede editie arriveerde in 2014. Niet eerder kwam er een N-uitmonstering. Logisch, het N-label bestaat nog niet zo lang. Hyundai introduceerde het enkele jaren geleden op de i30. Vervolgens verscheen de letter, die verwijst naar de ontwikkelingscentra van het merk in het Koreaanse Namyang en het Duitse Nürburgring, op de Veloster, die echter niet in Nederland leverbaar is. Nu is de i20 aan de beurt om de N-letter te dragen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Fi20N_Prototype_0004.jpg)
i20 N krijgt geknepen motor i30 N
De vijfdeurs hot hatch komt naast de i30 N. Hij leent van de grotere broer zijn motor, maar de Zuid-Koreanen knijpen het motorvermogen iets. Hoe sterk de krachtbron daadwerkelijk wordt, is nog even afwachten. In de i30 N levert het motorblok minimaal 250 pk. Voor die i30 N komt er overigens een facelift aan, waarbij het vermogen van de sterkste variant naar 300 pk gaat en vierwielaandrijving zijn intrede maakt. De i20 N zal met ongeveer 220 pk voor de dag komen. De 1,6-liter viercilinder turbomotor voedt de voorste wielen van zijn trekkracht. Via een handgeschakelde zesbak gaat het vermogen naar de voorwielen. Of er een automatische transmissie volgt, is nog niet bekend.
Aangepaste onderstel
De i20 N heeft naast een sterke motor ook een aangepast onderstel, met aangepaste draagarmen, veren en dempers. Het remsysteem is eveneens anders afgesteld, mede door de aanwezigheid van grotere schijven. Ook de besturing belooft directer te zijn. Wat de i20 N moet gaan kosten, maakt Hyundai later bekend.