Hyundai i20 N Line is voorlopig topmodel
Na de presentatie van de compleet nieuwe generatie i20 was Hyundai er vlotjes bij om het absolute topmodel van de compacte middenklasser aan te kondigen, de i20 N. Maar nu enkele maanden later heeft Hyundai nog altijd geen vervolg gegeven aan de foto’s van de gecamoufleerde i20 N. Eerst stelt de Zuid-Koreaanse autobouwer al wel het voorlopige topmodel voor. die heeft ook een ‘N’ als toevoeging, echter aangevuld met ‘line’.
Verrassend? Nee, natuurlijk niet. Van bijna elke productlijn brengt Hyundai een N Line-uitvoering, zelfs van zijn instapmodel i10. De N Line is bedoeld voor mensen die wel de sportieve looks wensen, maar geen duizenden euro’s willen betalen voor techniek als een sportonderstel, aangepaste besturing, stuggere veren en dempers, sportuitlaat en kuipstoelen. Misschien is van alle N Line-types de i20 juist de belangrijkste versie, want met de hatchback neemt Hyundai deel aan het rallykampioenschap. Nu is die N Line uiteraard geen civiele uitmonstering van dat rallywapen. Wie dat wenst, moet wachten op de technisch hoogbegaafde i20 N die binnenkort verschijnt.
Finishvlag
Maar nu is het tijd voor de i20 N Line dus. Hij rijdt als eerste van de sportievere types de showroom binnen en positioneert zich voorlopig bovenaan de prijslijst als het om uitrustingsniveaus gaat. Hij komt voor de dag met een afwijkende exterieuraankleding. Dat begint bij het front. De voorbumper kent een grijze ‘karakterlijn’. Dat moet de uitvoering een sportievere indruk geven, zo stelt Hyundai. Opvallender is echter de voorbumper met forse grille. Op het zwarte rooster prijkt het N Line-embleem. Maar wie beter kijkt, ziet dat het patroon van de grille in de stijl van een finishvlag vormgegeven is. Het onderstreept de link met de autosportactiviteiten van het merk.
Driehoeksmistlampen
Aan de achterzijde heeft de i20 N Line ook een specifiek karakter, maar niet zo opvallend als aan de voorzijde. De driehoekige mistlampen springen direct in het oog en de uitlaat mondt uit in twee chromen eindstukken. Hyundai zet de i20 N Line op lichtmetalen wielen in duo-tone kleurstelling. De koets zelf kan gespoten worden in vier kleuren, te weten Phantom Black, Aurora Grey, Brass en Polar White. Laatstgenoemde kleur kan gecombineerd worden met een in Phantom Black uitgevoerd dak.
Rode stiksels
De sportieve elementen zijn ook binnenin te vinden. Hyundai monteert sportstoelen met het N-logo en zorgt dat de stiksels rood kleuren. Daarnaast beschikt de i20 N Line over een nieuw ontworpen stuurwiel, metalen pedalen en een met leder afgewerkte N-versnellingspookknop met rode inzetstukken.
Motorisch geweld
En dan het motorisch geweld. Welnu, laat geweld maar weg. De i20 N Line komt voor de dag met de bekende krachtbronnen, want anders zou Hyundai het ‘line’-deel wel hebben weggelaten. De zwakste motorisering telt de meeste cilinders, vier met een slagvolume van 1.2. De atmosferische motor is goed voor 84 pk. Daarnaast levert Hyundai de i20 N Line met een driecilinder met 1,0 liter inhoud en een vermogen van 100 pk.
Reguliere i20 eerst
Hoewel Hyundai nu al het doek van de i20 N Line trekt, start de levering pas in de lente van 2021. Tegen die tijd heeft de autobouwer ook de i20 N gepresenteerd. De reguliere i20 verschijnt binnenkort bij de dealer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen