Hyundai i30 N Fastback: En dit is twee
Oorspronkelijk stond de N-uitmonstering van de Hyundai i30 Fastback niet op de agenda, maar toen N-baas Albert Biermann de schetsen van de Fastback van Hyundai’s designchef Peter Schreyer te zien kreeg, wilde Biermann ook direct de vijfdeurs Fastback onder handen nemen. En zo geschiedde.
Na de i30 N voor Europa en de Veloster N voor de Zuid-Korea en Verenigde Staten komt er nu dus de derde Hyundai met het N-label. De i30 N Fastback debuteert volgende week op de Autosalon van Parijs. Met de komst van de hete Fastback is het N-programma nog steeds niet compleet. Biermann plant een vierde model, terwijl hij zich momenteel hard maakt voor een vijfde type.
Ingredienten
De letter N in de typenaam duidt bij de i30 N Fastback op stilistische en technische aanpassingen, zoals de i30 N die ook onderging. De Zuid-Koreaanse autobouwer heeft echter niet dezelfde ingrediënten op de Fastback kunnen doorvoeren, aangezien de vijfdeurs hatchback langer en lager is. Hij heeft bovendien een andere gewichtsverdeling en kent ook een ander gewicht. Maar de gedachte achter de twee i30-types is wel gelijk.
Shadow Grey
Aan de voorzijde vallen de N-grille en N-onderbumper op. De bumper hangt bovendien lager boven het asfalt. Een rode bies op het front accentueert het sportieve karakter van het topmodel. Aan de achterzijde vallen juist de zwarte accenten op. Hyundai geeft de Fastback een dubbele sportuitlaat en een geïntegreerde achterspoiler. En profil vallen de 18 inch grote wielen (19 inch op topversie) op, de kleinere ruimte in de wielkasten en de dorpelverbreders. Hyundai levert de i30 N Fastback in de kleuren Polar White, Phantom Black, Engine Red, Performance Blue en Micron Grey. Exclusief voor de N Fastback is de tint Shadow Grey, die dus ook niet op de i30 N verkrijgbaar is. De sportieve aankleding wordt in het interieur voortgezet met een specifiek stuurwiel, rode N-stiksels, kenmerkende stoelbekleding en de N Drive Mode-knop op het stuurwiel.
Overboost
Onder de kap huist de motor uit de i30 N, wat betekent dat het blok een slagvolume van 2,0 liter en een turbo heeft. Net als de kortere i30 N komt ook de i30 N Fastback er in twee configuraties. Aan de basis van het gamma staat een 250 pk sterke variant. De krachtbron levert 353 Nm aan koppel, wat kortstondig 378 Nm bedraagt als de overboostfunctie wordt gebruikt. Het topmodel levert 275 pk en 353 Nm (overboost: 378 Nm). Het vermogensverschil maakt niet uit in topsnelheid, want beide zijn begrensd op 250 km/h. Het is de acceleratie van stilstand naar 100 km/h waar het verschil wordt gemaakt. De ‘basismotor’ heeft voor de sprint tot 100 km/h 6,4 tellen nodig. De krachtigste versie 6,1 seconden. Beide motorversies zijn voorwielaangedreven.
Levering
Hyundai neemt al bestellingen voor de i30 N Fastback aan, maar de levering start begin volgend jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?