Hyundai i30 N Project C verliest gewicht, wint sportiviteit
Enige tijd terug toonde Hyundai de Hyundai i30 N Project C al. Destijds nog in een gecamoufleerd jasje. Nu heeft hij die jas uitgetrokken en is ook gelijk wat gewicht verloren.
Bij de vooraankondiging van de Hyundai i30 N Project C liet de Zuid-Koreaanse fabrikant al weten dat dit een sportievere versie van de i30 N zou worden. Maar om dat te bewerkstelligen werd het motorblok niet onder handen genomen. Hyundai claimde dat de Project C vooral verbeterd zou worden door het verlagen van het gewicht en het verbeteren van de aerodynamica. En daar is best wat werk in gegaan, want de Hyundai toonde de auto vandaag op de IAA en daarbij werd duidelijk dat de Hyundai i30 N Project C 50 kilogram kwijt is ten opzichte van de normale i30 N.
Carbon Fiber Reinforced Plastic
Dat gewichtsverlies is niet eens te danken aan een dieet, want de auto heeft dezelfde specificaties als zijn iets minder sportieve broertje. Nee, Hyundai koos ervoor om een aantal onderdelen te vervangen voor CFRP-versies (Carbon Fiber Reinforced Plastic) Denk hierbij bijvoorbeeld aan de stoelen. Beide zijn vervangen voor kuipstoelen gemaakt van CFRP en daarmee wordt al 15 kilogram bespaard. De motorkap is ook van het sterke en lichte materiaal en is 7,2 kg lichter. Voor de rest zijn het vooral kleine onderdelen die vervangen zijn, maar alle beetjes helpen.
Hoe mooi en duur al die CRFP-onderdelen ook klinken, de allergrootste besparing werd gedaan op veel simpelere onderdelen: de velgen. Hyundai schroefde vier lichtgewicht, gesmede OZ Racing-velgen onder de auto en spaarde daarmee in een klap 22 kilogram uit.
Zwaartepunt
De Project C heeft ook nog speciaal afgestelde dempers en veren. Daardoor ligt de auto 6 millimeter lager en ligt het zwaartepunt zelfs 8,8 millimeter lager. Om de sportiever eigenschappen van deze auto te benadrukken heeft Hyundai ook alle rijmodi onder handen genomen en specifiek op deze auto aangepast. Hierdoor zou hij volgens de fabrikant in de handen van automobilisten van elk niveau tot zijn recht moeten komen.
De Hyundai i30 N Project C moet later dit jaar op de markt komen. De Zuid-Koreanen maken er maar 600 en allen daarvan komen naar Europa. Hoe de verdeling onder landen zal zijn is nog niet duidelijk. Ook de prijs communiceert Hyundai op dit moment nog niet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?