Hyundai introduceert twee brute concept cars
Het Hyundai N label wordt gereserveerd door high-performance modellen van het merk. In de toekomst plakken ze deze badge ook op elektrische modellen. De Zuid-Koreanen deden onlangs een boekje open over wat ons te wachten staat op het gebied van Hyundai N.
De fabrikant introduceerde op 15 juli twee conceptversies. Het gaat om de N Vision 74 die gebaseerd is op de Pony Coupe concept uit de jaren 70, en om de RN22e met dezelfde basis en hetzelfde design als de Ioniq 6. Ook verklapte het al wat over de Ioniq 5.
Hyundai RN22e
Het E-GMP platform van Hyundai dat onder meer als basis van de Ioniq 5 gebruikt wordt, is aangepakt om de RN22e van circuitwaardige prestaties te voorzien. Bovendien zorgt de bijzonder gestroomlijnde vormgeving van de verbouwde Ioniq 6 voor nog meer rijplezier en duizelingwekkende prestaties.
Over prestaties gesproken, de RN22e krijgt de beschikking over vierwielaandrijving, een vermogen van 430 kW (585 pk) en 740 Nm aan koppel. Daarmee is een topsnelheid van meer dan 250 km/h te behalen. Bovendien heeft het accupakket van 77,4 kWh in de kersverse concept car volgens Hyundai slechts 18 minuten nodig om de auto van 10 naar 80 procent op te laden.
Definitieve specificaties Hyundai Ioniq 6: beter dan Mercedes-Benz EQE?
Aangezien de RN22e gebaseerd is op bestaande techniek en design, is de creatie al snel te verwarren voor een model dat klaar is voor productie. Dat is helaas niet het geval. Volgens Hyundai is het een concept car die slechts de visie van de fabrikant laat zien wat betreft elektrische perfomance modellen.
N Vision 74
Ook het doek van de N Vision 74 is er inmiddels afgetrokken. Waar we van de RN22e al wisten dat de auto op basis van de Ioniq 6 werd gebouwd, was het uiterlijk van de N Vision 74 een goed bewaard geheim. Het was het wachten waard, want de auto is adembenemend. De invloed van de Hyundai Pony Coupe is duidelijk zichtbaar.
In de toekomstvisie die Hyundai op het gebied van elektrificatie heeft, speelt waterstof klaarblijkelijk een prominente rol. De N Vision 74 maakt namelijk gebruik van brandstofcellen. Het grote voordeel is dat je met deze techniek binnen vijf minuten weer onder weg bent. Ook het bereik van de N Vision is aardig. Volgens de Zuid-Koreanen is het mogelijk om 600 kilometer te rijden, mits de volledige capaciteit van 4,2 kilogram waterstof wordt benut. Bovendien is het niet alleen mogelijk om op waterstof te rijden. De Vision is namelijk een hybride. Er ligt een 62,4 kWh accupakket in met de mogelijkheid om snel op te laden door 800 volt-techniek.
Deze auto lijkt recht uit een Bladerunner film te komen, en zulke prestaties heeft hij ook. Zo bedraagt het vermogen van de achterwielaandrijver maar liefst 500 kW (681 pk) en is het maximale koppel 900 Nm.
Hyundai maakt een punt
Hyundai onderstreept, mede dankzij deze concept cars, dat elektrisch niet per se saai hoeft te zijn. Niet qua uiterlijk, noch qua prestaties. Ze houden het overigens niet alleen bij conceptversies. Ze komen namelijk ook met een high-performance EV die daadwerkelijk voor productie bedoeld is. De Hyundai Ioniq 5 N zal namelijk in 2023 op de markt belanden. En op basis van deze twee modellen, is dat iets om naar uit te kijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Onderzoek wijst uit: deze betaalbare auto vind jij het aantrekkelijkst
-
Hyundai Inster: goedkope EV met binnenin heel veel ruimte
-
Hyundai komt ineens met een goedkope elektrische auto
-
Door betaalbare luxesedan van Hyundai wil je nu emigreren