Binnenkort zie je deze Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto op het circuit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2FHyundai-Ioniq-5-N-Hyundai-Ioniq-5-eN1-Cup-racen-raceauto-racewagen-EV-elektrische-auto.jpg)
Wij zijn razendbenieuwd naar de Hyundai Ioniq 5 N, een sportieve versie van de Koreaanse retro-EV. Nu blijkt er een superlatief van sportief te komen in de vorm van een heuse Cup-raceauto. En ja, met deze elektrische auto gaat echt geracet worden.
Met 650 pk, een artificiële transmissie en een topsnelheid van 260 km/h lijkt de Hyundai Ioniq 5 N een leuke, elektrische hot hatch te worden. Wel zul je de ruim 2.200 kilo voelen als je de Koreaan de bocht om smijt.
Racen met een elektrische auto
Bij de Cup-versie van de hatchback wordt het gewicht flink omlaag gebracht, zo meldde de autofabrikant deze maand op het N Festival in Zuid-Korea, waar de Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto gepresenteerd werd.
Vermoedelijk zal deze raceversie minder dan twee ton wegen. Voor dat dieet zal het grootste deel van het interieur er ongetwijfeld uit getrokken worden om plaats te maken voor een rolkooi en racestoelen.
Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto
Daar blijft het niet bij. De racewagen krijgt een ander onderstel en staat lager op zijn poten. Daarnaast wordt de EV voorzien van grotere remmen, andere wielen en slicks. Daarnaast zorgt Hyundai dat het accupakket beter beschermd wordt. Handig als je wil racen met een elektrische auto.
Minstens zo handig zijn de air jacks waarmee de Hyundai Ioniq eN1 Cup-auto wordt uitgerust. Een kriksysteem uit de racerij, waarmee een auto zichzelf in mum van tijd optilt.
Nieuwe raceklasse
Verdere specificaties laten nog even op zich wachten. Op dit moment wordt nog aan de Hyundai gewerkt. De Koreanen hopen de Hyundai Ioniq eN1 Cup-auto in februari helemaal klaar te hebben, zodat er vanaf mei al mee geracet kan worden in een nieuwe raceklasse.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had