Hyundai geeft specificaties prijs van fraaie Ioniq 6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F04%2FA-Hyundai-Prophecy-7.jpg)
Hyundai start dit jaar haar volgende elektrohoofdstuk met de Ioniq 5. Volgend jaar presenteert het de fraai gelijnde Ioniq 6, waarvan het nu al enkele specificaties deelt.
De nieuwe elektrosedan van de Koreanen verschijnt eind 2022 op de markt en zal dan de opvolger zijn van de originele Ioniq, die in 2016 als (stekker)hybride en volledig elektrische variant verscheen. Of Hyundai eind volgend jaar ook al de productie van dat huidige model staakt, is niet helemaal bekend. Wel deelt de autobouwer al enkele specificaties van de nieuwkomer. Dat gebeurde tijdens een persconferentie over de Ioniq 5 voor de Noord-Amerikaanse markt, zo meldt Carscoops.
Hyundai komt in 2022 met fraai gelijnde en elektrische sportsedan
Bekende aandrijflijnen
Niet geheel onverwachts lepelt Hyundai bekende aandrijflijnen in de Ioniq 6. Net als in de dit jaar te verschijnen ‘5’ krijgt de elektrosedan een accupakket dat 73 kWh meet, goed voor een bereik van ongeveer 500 kilometer. Klanten hebben daarnaast de keuze uit één of twee elektromotoren. Instappen kan met een 160 kW sterke elektromotor op de achteras, terwijl de vierwielaangedreven variant een systeemvermogen van 230 kW heeft.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F02-Hyundai-Concept-EV-Prophecy-1.jpg)
De Ioniq 6 staat uiteraard op het geavanceerde en modulaire E-GMP-platform van Hyundai-Kia, waar laatstgenoemde fabrikant dit jaar ook de EV6 op voorstelt. Daardoor zal de Ioniq 6 ook een krachtpatser aan de snellader worden, mede door de aanwezigheid van het 800 Volt-systeem.
Ioniq 7
Toen Hyundai vorig jaar de plannen voor dat E-GMP-platform deelde, sprak het naast de Ioniq 5 en 6 ook over een derde elektromodel. Dat wordt een grote SUV die, geheel toepasselijk, de toevoeging 7 zal dragen. Ook over die auto deelt Hyundai nu enkele specificaties. Qua formaat komt dat model overeen met de in Amerika bekende Palisade, die op zijn beurt weer iets groter is dan de in Europa bekende Santa Fé. Laten we voor nu uitgaan van een wagenlengte die net geen 5 meter bedraagt. Daardoor is er dus ook plaats voor maximaal zes of zeven personen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2Fhyundai-ioniq-dedicated-to-evs-04-1.jpeg)
Ook hier een bekende aandrijflijn, want in de persconferentie werd gesproken over twee elektromotoren die samen 230 kW leveren. Wel lepelt Hyundai een grotere batterij in de Ioniq 7. Het exemplaar meet naar verluidt zo’n 100 kWh, goed voor een bereik dat eveneens zo’n 500 kilometer bedraagt. Hyundai presenteert de nieuwe Ioniq 7 pas in 2024. In totaal verschijnen er ruim 23 modellen op het nieuwe E-GMP-platform van Hyundai en Kia. Ook Genesis, het luxemerk van Hyundai, zal van de bodemsectie gebruikmaken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had