Hyundai geeft specificaties prijs van fraaie Ioniq 6
Hyundai start dit jaar haar volgende elektrohoofdstuk met de Ioniq 5. Volgend jaar presenteert het de fraai gelijnde Ioniq 6, waarvan het nu al enkele specificaties deelt.
De nieuwe elektrosedan van de Koreanen verschijnt eind 2022 op de markt en zal dan de opvolger zijn van de originele Ioniq, die in 2016 als (stekker)hybride en volledig elektrische variant verscheen. Of Hyundai eind volgend jaar ook al de productie van dat huidige model staakt, is niet helemaal bekend. Wel deelt de autobouwer al enkele specificaties van de nieuwkomer. Dat gebeurde tijdens een persconferentie over de Ioniq 5 voor de Noord-Amerikaanse markt, zo meldt Carscoops.
Hyundai komt in 2022 met fraai gelijnde en elektrische sportsedan
Bekende aandrijflijnen
Niet geheel onverwachts lepelt Hyundai bekende aandrijflijnen in de Ioniq 6. Net als in de dit jaar te verschijnen ‘5’ krijgt de elektrosedan een accupakket dat 73 kWh meet, goed voor een bereik van ongeveer 500 kilometer. Klanten hebben daarnaast de keuze uit één of twee elektromotoren. Instappen kan met een 160 kW sterke elektromotor op de achteras, terwijl de vierwielaangedreven variant een systeemvermogen van 230 kW heeft.
De Ioniq 6 staat uiteraard op het geavanceerde en modulaire E-GMP-platform van Hyundai-Kia, waar laatstgenoemde fabrikant dit jaar ook de EV6 op voorstelt. Daardoor zal de Ioniq 6 ook een krachtpatser aan de snellader worden, mede door de aanwezigheid van het 800 Volt-systeem.
Ioniq 7
Toen Hyundai vorig jaar de plannen voor dat E-GMP-platform deelde, sprak het naast de Ioniq 5 en 6 ook over een derde elektromodel. Dat wordt een grote SUV die, geheel toepasselijk, de toevoeging 7 zal dragen. Ook over die auto deelt Hyundai nu enkele specificaties. Qua formaat komt dat model overeen met de in Amerika bekende Palisade, die op zijn beurt weer iets groter is dan de in Europa bekende Santa Fé. Laten we voor nu uitgaan van een wagenlengte die net geen 5 meter bedraagt. Daardoor is er dus ook plaats voor maximaal zes of zeven personen.
Ook hier een bekende aandrijflijn, want in de persconferentie werd gesproken over twee elektromotoren die samen 230 kW leveren. Wel lepelt Hyundai een grotere batterij in de Ioniq 7. Het exemplaar meet naar verluidt zo’n 100 kWh, goed voor een bereik dat eveneens zo’n 500 kilometer bedraagt. Hyundai presenteert de nieuwe Ioniq 7 pas in 2024. In totaal verschijnen er ruim 23 modellen op het nieuwe E-GMP-platform van Hyundai en Kia. Ook Genesis, het luxemerk van Hyundai, zal van de bodemsectie gebruikmaken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8