Hyundai Ioniq fors goedkoper dan een Toyota Prius
De Honda Civic Hybrid vormde nooit een serieuze concurrent voor de Toyota Prius, maar de Hyundai Ioniq zou wel eens de eerste hybride-auto kunnen zijn die de Prius van katoen gaat geven. De prijs van het Koreaanse model is in ieder geval uitermate scherp te noemen in vergelijking met die van de Japanse tegenhanger. Hyundai vraagt voor de Ioniq gedoopte hybride-auto namelijk minimaal € 21.995,-.
Een bedrag van net geen 22 mille betekent een prijsverschil van liefst 8 mille ten opzichte van de Toyota Prius, waarvan de vanafprijs net onder de dertig mille start. En Hyundai zet geen karig, uitgeklede basisversie neer om de concurrentieslag in zijn voordeel te beslechten.
Uitrusting
De 4,47 meter lange vijfdeurs Ioniq komt al in zijn voordeligste versie voor de dag met zaken als lichtmetalen wielen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling voor de portieren, elektrisch bedienbare ramen rondom, zeven airbags, een boordcomputer met 4,2 inch groot tft-scherm, volautomatische airconditioning, parkeersensoren achter en een Bluetooth-carkit. In totaal zullen er van de Ioniq drie versies komen, de i-Motion, de Comfort en de First Edition. Van de luxere versies zijn nog geen prijzen bekend.
Prijs elektrische Ioniq
Hyundai heeft wel een richtprijs laten weten van de volledig elektrische variant van de Ioniq. Die auto moet vanaf 33.995 euro in de prijslijst komen te staan. De auto krijgt een 28 kWh lithium-ion-polymeer batterij waarmee je maximaal 250 kilometer kunt rijden. De accu stuurt zijn kracht naar een elektromotor met 120 pk en 295 Nm. Aan een snellader moet hij de accu binnen 33 minuten zo’n tachtig procent bijgeladen hebben.
Hybride
De Hyundai Ioniq beschikt over een hybride-aandrijflijn. Een maand na de Hybrid verschijnt de elektrische uitvoering, gevolgd door de plug-in hybride in 2017. De Hybrid wordt aangedreven door een 1,6 liter viercilinder benzinemotor met directe inspuiting en het Atkinson-principe. De 105 pk sterke viercilinder is specifiek voor de hybride-aandrijflijn doorontwikkeld. In combinatie met de 31,9 kW sterke elektromotor haalt de Ioniq een topsnelheid van 185 km/h. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 10,8 tellen. Het opgegeven verbruik bedraagt 3,4 l/100 km wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 79 g/km.
Video
Volgens Hyundai is de nieuwe Ioniq ook ‘fun to drive’. Op zaterdag 9 juli zie je op Autovisie.nl de eerste rij-indruk van collega Peter Hilhorst. Hieronder alvast een kleine teaser voor die video:
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8