Hyundai-Kia legt met elektroplatform basis voor de toekomst
De eerste, volledig en alleen voor elektrische aandrijflijnen ontwikkelde architectuur van Hyundai en Kia is een feit. De twee Koreaanse zustermerken lanceerden het E-GMP gedoopte platform in hun technische thuishaven Namjang. Al volgend jaar neemt het concern de architectuur in gebruik. Niet minder dan 23 modellen verschijnen in de toekomst op de bodemsectie.
Het platform heet dus E-GMP. Het is ontwikkeld voor puur elektrische voertuigen. Er komt dan ook geen verbrandingsmotor in, waarmee Hyundai-Kia direct uitsluit dat de technische basis ook voor plug-in hybrides wordt gebruikt. Het is toepasbaar voor auto’s op waterstof, maar het is nog niet bepaald óf het concern dat ook gaat doen. De fabrikanten geven aan dat de architectuur bedoeld is voor verschillende aandrijflijnen, met een diversiteit aan elektromotoren, achter- en vierwielaandrijving en verschillende capaciteiten van het accupakket.
Ioniq bijt de spits af
Het allereerste model dat op de technische basis verschijnt, komt van de hand van Hyundai. De Ioniq 5 heeft de eer. Voor de duidelijkheid, het is niet de vijfde generatie Ioniq, maar het submerk Ioniq dat een type onder de naam 5 lanceert. Later volgt in ieder geval een 7 en daarna breidt Hyundai de Ioniq-lijn verder uit.
Hyundai ziet dat Ioniq in de afgelopen jaren een sterk merk is geworden, dat synoniem voor alternatieve aandrijflijnen staat. Daardoor kiest de fabrikant ervoor om de elektrische modellen als Ioniq te introduceren. Als basis voor de Ioniq 5 dient het studiemodel 45, wat een moderne interpretatie van de oer-Pony is. Het oorspronkelijk door de Italiaanse designer Giorgiotto Giugiaro getekende model werd twee jaar terug op moderne wijze nieuw leven ingeblazen. Toen al was duidelijk dat het niet bij alleen een concept car zou blijven. De productieversie staat voor 2021 gepland. Na de Ioniq 5 komt vrij snel de Ioniq 6, die voortborduurt op het studiemodel Prophecy van maart 2020.
Verschillende modellen
Kia zal kort na de Ioniq 5 zijn eerste model op het E-GMP-platform introduceren. Het is ook voor dat merk het startsein voor een complete reeks modellen. Voor de groep Hyundai-Kia-Genesis staan 23 elektro-modellen gepland. De Koreanen kiezen voor sedans, SUV’s en crossovers. De types vallen in het C- en D-segment, waarmee ze de strijd aangaan met bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 en ID.4, Jaguar I-Pace, Tesla Model 3 en de nog te verschijnen Mercedes EQA, Audi Q4 E-tron en Cupra El-born. Het platform is geschikt voor modellen tot een lengte van vijf meter met een wielbasis van meer dan drie meter.
N-uitmonstering
Afhankelijk van de batterij is een actieradius mogelijk van meer dan 500 kilometer. Het topmodel krijgt zelfs een krachtcentrale die de sedan in minder dan 3,5 tellen van stilstand naar 100 km/h brengt. De top bedraagt 260 km/h. De auto zal waarschijnlijk onder het sportieve N-label verschijnen. Voor alle elektromodellen geldt een multi-charging van 800V, die 400V toestaat. Snelladen kan met maximaal 350 kW.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten