Autovisie
Autovisie Nieuws 22 dec 2020
Leestijd: 2 minuten

Hyundai komt met nóg een submerk

Hyundai is flink aan het schuiven met zijn labels. Waar Genesis ooit begon als modelnaam, is het nu het luxemerk van de Zuid-Koreaanse fabrikant. En waar Ioniq startte als productlijn binnen Hyundai’s modellengamma, vormt het vanaf komend jaar een sublabel. Hoewel Ioniq een sublabel is voor elektrische auto’s, valt de Nexo (de waterstofauto van Hyundai) daar niet onder. Vandaar dat HTWO in het leven wordt geroepen.

Het label van Hyundai is puur bedoeld voor voertuigen met waterstoftechnologie. Deze fuel-cell-modellen, de FCEV’s, zijn niet per definitie personenauto’s. Het concern spreekt ook van onder andere treinen en zelfs vaartuigen die onder het HTWO-label worden uitgebracht. hyundai nexo 2 waterstof

Verbeterde prestaties

“Met HTWO vergroot Hyundai Motor zijn ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De volgende generatie moet worden toegepast in verschillende vormen van mobiliteit, zoals personenauto’s, bedrijfswagens, schepen en treinen”, aldus het bedrijf. “Het brandstofcelsysteem van de volgende generatie zal niet alleen beschikbaar zijn voor veel verschillende mobiliteitsproducten en -diensten, het zal ook verbeterde prestaties en duurzaamheid leveren tegen een betaalbare prijs in een lichtere architectuur met een grotere energiedichtheid.”

Routekaart 2025

Hyundai Motor, waartoe Kia ook behoort, zal HTWO wereldwijd uitrollen. Het label richt zich in eerste instantie op de thuismarkt Zuid-Korea en de grote exportmarkten in de vorm van de Verenigde Staten, Europa en China. Economisch opkomende markten als India en Brazilië volgen in 2035. In 2040 verwacht het concern een marktaandeel van acht tot tien procent in de wereldwijde markt van de elektrische auto te hebben. In de belangrijkste markten zal Hyundai in 2040 alleen nog geëlektrificeerde modellen aanbieden.

Aan het nieuwe label wordt al twaalf maanden gewerkt. Het maakt een belangrijk deel uit van de routekaart voor het plan ‘Strategie 2025’. Het concern wil wereldleider worden op het gebied van de FCEV-technologie en streeft ernaar die techniek in meer sectoren dan alleen de automobielindustrie te introduceren. Om dat te bereiken, sloot het eerder al een overeenkomst met het Britse Ineos.

Hyundai kona, koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen
(Afbeelding: Hyundai)

Ioniq als zelfstandig label

Eerder dit jaar maakte Hyundai al bekend de productnaam Ioniq neer te zetten als sublabel. Waar de aanduiding nu staat voor een vijfdeurs hatchback met aandrijflijnen op benzine, elektra of een combinatie van beide, zullen onder de naam Ioniq verschillende producten in diverse klassen verschijnen. Het kleinste model opereert in het C-segment, zoals de bestaande Ioniq dat nu ook doet. Daarnaast komen grotere modellen, zoals sedans als SUV’s. Voor komend jaar plant Ioniq de eerste twee types, een vijfdeurs hatchback met de toevoeging 5 en een vierdeurs sedan voor het D-segment met het 6-naamplaatje. In het jaar daarop volgt de Ioniq 7, wat een SUV wordt.

Met de batterij- en brandstofcelmodellen heeft Hyundai zich ten doel gesteld om in 2025 tot de drie grootste autobouwers van elektrische voertuigen te horen. Het geplande jaarcijfer bedraagt dan 670.000 stuks, verdeeld over 560.000 BEV’s en 110.000 FCEV’s.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.