Hyundai komt met nóg een submerk
Het label van Hyundai is puur bedoeld voor voertuigen met waterstoftechnologie. Deze fuel-cell-modellen, de FCEV’s, zijn niet per definitie personenauto’s. Het concern spreekt ook van onder andere treinen en zelfs vaartuigen die onder het HTWO-label worden uitgebracht.
Verbeterde prestaties
“Met HTWO vergroot Hyundai Motor zijn ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De volgende generatie moet worden toegepast in verschillende vormen van mobiliteit, zoals personenauto’s, bedrijfswagens, schepen en treinen”, aldus het bedrijf. “Het brandstofcelsysteem van de volgende generatie zal niet alleen beschikbaar zijn voor veel verschillende mobiliteitsproducten en -diensten, het zal ook verbeterde prestaties en duurzaamheid leveren tegen een betaalbare prijs in een lichtere architectuur met een grotere energiedichtheid.”
Routekaart 2025
Hyundai Motor, waartoe Kia ook behoort, zal HTWO wereldwijd uitrollen. Het label richt zich in eerste instantie op de thuismarkt Zuid-Korea en de grote exportmarkten in de vorm van de Verenigde Staten, Europa en China. Economisch opkomende markten als India en Brazilië volgen in 2035. In 2040 verwacht het concern een marktaandeel van acht tot tien procent in de wereldwijde markt van de elektrische auto te hebben. In de belangrijkste markten zal Hyundai in 2040 alleen nog geëlektrificeerde modellen aanbieden.
Aan het nieuwe label wordt al twaalf maanden gewerkt. Het maakt een belangrijk deel uit van de routekaart voor het plan ‘Strategie 2025’. Het concern wil wereldleider worden op het gebied van de FCEV-technologie en streeft ernaar die techniek in meer sectoren dan alleen de automobielindustrie te introduceren. Om dat te bereiken, sloot het eerder al een overeenkomst met het Britse Ineos.
Ioniq als zelfstandig label
Eerder dit jaar maakte Hyundai al bekend de productnaam Ioniq neer te zetten als sublabel. Waar de aanduiding nu staat voor een vijfdeurs hatchback met aandrijflijnen op benzine, elektra of een combinatie van beide, zullen onder de naam Ioniq verschillende producten in diverse klassen verschijnen. Het kleinste model opereert in het C-segment, zoals de bestaande Ioniq dat nu ook doet. Daarnaast komen grotere modellen, zoals sedans als SUV’s. Voor komend jaar plant Ioniq de eerste twee types, een vijfdeurs hatchback met de toevoeging 5 en een vierdeurs sedan voor het D-segment met het 6-naamplaatje. In het jaar daarop volgt de Ioniq 7, wat een SUV wordt.
Met de batterij- en brandstofcelmodellen heeft Hyundai zich ten doel gesteld om in 2025 tot de drie grootste autobouwers van elektrische voertuigen te horen. Het geplande jaarcijfer bedraagt dan 670.000 stuks, verdeeld over 560.000 BEV’s en 110.000 FCEV’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?