Hyundai Kona Electric uit Tsjechië verkort eindelijk levertijd
Voor veel Nederlandse zakelijke rijders is het te laat, maar Hyundai verkort de levertijd van de Hyundai Kona Electric door de productie van de elektrische SUV ook in zijn Tsjechische fabriek onder te brengen. De Kona Electric werd tot op heden alleen in Zuid-Korea gebouwd.
Voor veel Nederlandse zakelijke rijders is het te laat om nog van extra fiscale voordelen te genieten, maar Hyundai verkort de levertijd van de Hyundai Kona Electric door de productie van de elektrische SUV ook in zijn Tsjechische fabriek onder te brengen. De Kona Electric werd tot op heden alleen in Zuid-Korea gebouwd.
80.000 elektro-auto’s
Met het onderbrengen van de Kona Electric ook in de fabriek in Tsjechië stelt Hyundai meer exemplaren van de elektro-SUV voor de Europese markt beschikbaar. Om hoeveel exemplaren het gaat, laat de fabrikant niet weten. Het merk verwacht dit jaar 80.000 elektrische voertuigen te verkopen in Europa, verdeeld over de Ioniq Electric, Kona Electric en Nero. Van dat volume heeft de Nederlandse importeur 10.000 eenheden gereserveerd van alleen al de Kona Electric!
Parallel
Reeds geplaatste orders die aan de fabriek in Korea zijn toebedeeld, zullen niet doorgestuurd worden naar Tsjechië. De twee fabrieken gaan parallel aan elkaar de elektro-SUV bouwen, waarbij het beschikbare volume voor de Europese markt voor het overgrote deel in Tsjechië wordt ondergebracht. Hyundai wist vorig jaar precies 5.641 exemplaren van de auto te registreren, maar had veel meer orders voor de SUV liggen. Een deel van de bestelformulieren worden pas dit jaar verwerkt. Voor de particuliere koper betekende de extreme levertijd dat er langer op de auto gewacht diende te worden. De zakelijke rijder miste daardoor de voordelen voor auto’s die bedrijfsmatig gebruikt worden. De bijtelling ging van 4 naar 8%, terwijl het voordeelplafond voor het bijtellingspercentage omlaag ging.
Lees ook: Hyundai Kona Electric mogelijk uit Europa
Hyundai gaat in Europa twee versies van de Kona Electric bouwen. De ene versie beschikt over een 39 kWh-batterij, de ander over het 39 kWh-accupakket.
Productie Kona Electric Ulsan
Wat de consequenties voor de Koreaanse fabriek te Ulsan zijn, is niet bekend. Voorlopig blijft Ulsan de auto ook voor Europa bouwen, maar de volumes voor de Europese markt zullen uiteindelijk lokaal worden gemaakt. De Kona is de eerste elektrische auto voor de fabriek. In Tsjechië maakt Hyundai reeds de i30-familie en Tucson, tot voor kort ook de ix20. De eerste auto rolde in 2008 van de band en dankzij de tot 350.000 stuks opgevoerde jaarproductie rolde in 2019 de driemiljoenste Tsjechische Hyundai van de band.
VIDEO HYUNDAI KONA ELECTRIC FASE 1
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?