Hyundai laat zijn potente Kona N toch zien
Het leek erop dat Hyundai zijn Kona N helemaal niet met het publiek wilde delen. In de afgelopen maanden bracht de Zuid-Koreaanse autobouwer steeds een plukje nieuwe informatie over het sportieve topmodel van de SUV naar buiten, maar veel vertelde de autobouwer dan niet. En de auto kregen we in de afgelopen maanden ook al niet te zien. Tot vandaag.
Zie hier, de Kona N. Jawel, in vol ornaat. De Zuid-Koreanen durven eindelijk het doek van de hete SUV te trekken. Was het het wachten waard? Oordeel zelf. Voor de autobouwer is de Kona N weer een mijlpaal. Het is niet alleen de eerste snelle SUV van het merk, het is ook een startpunt van de N-behandeling voor SUV’s. In de pijplijn zit ook een Tucson N, maar laten we daar niet over praten, want dat duurt nog maanden voordat die er is.
Nieuwsgierig
De Kona N is eigenlijk de N-uitmonstering waarnaar Hyundai het meest nieuwsgierig was. Bij de onthulling van de i30 N verklapte de verantwoordelijke persoon voor Hyundai’s motorsportafdeling, Albert Biermann om precies te zijn, al dat de Kona N in ontwikkeling was. Gezien de vraag naar SUV’s en het voertuigconcept voor een snelle uitmonstering maakte dat de ontwikkelingsafdeling juist erg nieuwsgierig hoe de markt op de auto zou reageren. Wanneer de orderboeken openen, weten we meer.
Geblazen blok
Hyundai benadrukt dat het de allereerste high-performance-SUV van het merk is. Wat maakt de SUV tot een high-performance-model? Het kloppende hart van de Kona N is een 2,0 liter viercilindermotor. Voorzien van directe inspuiting en een turbo komt het geblazen blok tot 280 pk. Met tussenkomst van een 8-traps N DCT-transmissie met dubbele koppeling wordt het vermogen naar de aangedreven 19 inch grote wielen gedirigeerd. Ook nu nog vertelt Hyundai niet alles. Het prestatieniveau moet blijkbaar nog geheim worden gehouden. Om de trekkracht fatsoenlijk op de weg over te brengen beschikt de Kona N over Launch Control en een Electronic Limited Slip Differential (e-LSD), waarbij laatstgenoemde voorziening het binnenste wiel afremt om onderstuur tegen te gaan.
Aankleding
Ook aanwezig is het N Grin Control System. Het is abracadabra-taal voor elektronisch gestuurde rijprogramma’s met keuze uit Normal, Eco, Sport, N en N Custom. De liefhebber kan zo de motorrespons, de bekrachtiging van de besturing, de alertheid van de stabiliteitscontrole en het uitlaatgeluid wijzigen. Dat is allemaal onderhuids, maar bovenhuids heeft de Kona N ook specifieke zaken te bieden. De Kona N is aangekleed met onder andere 19 inch lichtmetalen N-velgen, rode accenten op de dorpels, speciale sportstoelen, frontpartij met grotere luchtroosters en verkleinde bodemvrijheid.
Nederlands debuut onzeker
Hyundai rijdt de vierde loot aan de Europese N-stam later dit jaar de showrooms binnen. Anders dan de i20 N, de i30 N en i30 Fastback N (de ‘Amerikaanse’ Veloster N is niet in Europa leverbaar) is het nog niet zeker of de snelle SUV in Nederland op de markt komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?