Hyundai en Rolls-Royce komen in 2025 met vliegende auto!
Eind maart kwam Autovisie met een artikel waarbij de samenwerking tussen Suzuki en SkyDrive werd uitgelicht. De bedoeling van het partnerschap was om samen vliegende auto’s te realiseren. Nu is er nóg zo’n samenwerking ontstaan. Tussen niemand minder dan Hyundai en Rolls-Royce.
Opvallend aan deze is ontwikkeling is dat beide fabrikanten niet gespecialiseerd zijn in het produceren van vliegende auto’s, zoals SkyDrive dat wel is.
Hyundai en Rolls-Royce treden toe tot de luchtvaartsector
Vliegende auto’s mogen dan onbekend terrein zijn voor zowel de Zuid-Koreanen als de Britten, beide merken hebben wel degelijk affiniteit met de luchtvaartindustrie in het algemeen. Rolls-Royce maakt namelijk motoren voor passagiersvliegtuigen van verschillende vliegtuigmaatschappijen. De door de Britse fabrikant ontwikkelde ‘Trent Engines’ liggen momenteel in diverse toestellen. Bijvoorbeeld de Airbus A330, A340, A350 en A380, maar ook de Boeing 777 en 787 Dreamliner. Daardoor is Rolls-Royce de op een na grootste producent van vliegtuigmotoren.
Hyundai heeft net als Rolls-Royce een vinger in de pap van deze sector. Tenminste, het is bezig met diverse concepten die met luchtverkeer te maken hebben. Zo is er het ‘Urban Air Mobility Concept‘, dat het bedrijf in samenwerking met Uber ontwikkelt. Dit idee bestaat onder andere uit VTOL (vertical take-off and landing) luchttaxi’s die als het ware als bus fungeren, maar uiteraard in de lucht te vinden zijn. Daarnaast is er het ‘Air Cargo Project’. Luchttaxi’s voor vrachtladingen die onbemand kunnen vliegen. De eerste tests zouden in 2026 moeten plaatsvinden.
De expertise van Rolls-Royce en de ambitie van Hyundai worden nu met elkaar gebundeld om voor een doorbraak te zorgen op het gebied van vliegende auto’s.
Ze hebben al een planning
Vliegende auto’s bouwen klink als een plan voor ver in de toekomst, maar dat blijkt mee te vallen. In 2025 zal het eerste prototype naar verwachting geïntroduceerd worden. Dit prototype zal hoogstwaarschijnlijk een aandrijflijn krijgen op basis van waterstofbrandstofcellen voor de voortstuwing.
“Deze sector heeft veel commerciële potentie en deze samenwerking draagt bij aan de ambities van beide bedrijven om leidend te worden in deze industrie”, aldus Rolls-Royce Electric topman, Rob Watson.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Onderzoek wijst uit: deze betaalbare auto vind jij het aantrekkelijkst
-
Hyundai Inster: goedkope EV met binnenin heel veel ruimte