IAA Concept: Die van Mercedes-Benz is 5,4 meter lang
Gebbetje van Mercedes-Benz… Het nieuwe studiemodel van het merk heet IAA, maar dat staat niet voor Internationale Automobil Ausstellung. Het vreemd ogende ding gaat door het leven als Intelligent Aerodynamic Automobile.
En daarin ligt gelijk ook de bedoeling verscholen van de bizarre machine. De IAA is een experiment in actieve aerodynamica. Want ja, de Mercedes-concept is door zijn vormgeving al aalglad, maar komt mede door zijn 390 mm uitschuivende staart (die bij 80 km/h naar buiten komt) uit op een Cw-waarde van niet meer dan 0,19. Mercedes-ontwikkelingsbaas Thomas Weber onthulde aan Autovisie dat de IAA in tien maanden is ontworpen, waarvan zes maanden zijn besteed aan de ontwikkeling van de aerodynamica.
De IAA is overigens een flinke jongen, want in zijn lange modus meet hij maar liefst 5,43 m. Dat is dus ruim 18 cm langer dan een S-Klasse met verlengde wielbasis. Als zijn achterspoiler is ingeklapt, blijft daar ongeveer 5 meter van over, waarmee hij alsnog een Mercedes-Benz CLS in de schaduw stelt. De IAA is verder 2,0 meter breed, 1,3 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. Zijn ontwerp geeft, volgens Weber, een voorproefje van toekomstige Mercedes-modellen.
“De IAA is een experiment in actieve aerodynamica”
Onderhuids vinden we – hoe kan het ook anders – een plug-in hybride-aandrijflijn. Eentje die 279 pk haalt uit een benzinekrachtbron gecombineerd met een elektromotor. In de korte stand (Design Mode) is de elektrische actieradius 62 km en bedraagt de CO2-uitstoot 31 g/km. In de lange stand (Aerodynamic Mode) komt daar 4 km bij en gaat daar 3 g/km af.
Het dashboard van de IAA heeft wat trekjes van dat van de huidige Mercedes-Benz S-Klasse. Met dat verschil dat alle schermen die voor de neus van de bestuurder en passagier zitten aanraakschermen zijn. Weber vertelde aan Autovisie dat deze interfacetechnologie gaat terugkomen in de volgende generatie van de E-Klasse, die in januari op de autoshow van Detroit wordt onthuld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace