De Icon03 is een hommage aan alle BMW’s
Brits designhuis Mulgari heeft het doek van hun laatste creatie getrokken: de Icon03. Het is een aangepaste BMW M240i en is een eerbetoon aan vroegere M-modellen en de sportiviteit die elke BMW meekrijgt.
Mulgari pakt het anders aan dan we normaliter bij tuners zien. Bij de Britten gaat het niet om zoveel mogelijk paardenkrachten en opvallende stukken koolstofvezel. Nee, in Bracknell pakt men het heel anders aan. Daar denkt men vanuit de ervaring die een auto geeft, het gevoel dat de bestuurder krijgt bij het besturen van het voertuig. Maar dat wil niet zeggen dat ze bij Mulgari te beroerd zijn om wat meer vermogen uit de drieliter zes-in-lijn te pompen.
Sweetspot
Heel precies wil de tuner niet zijn over het aantal paarden dat de auto meekrijgt. Ze geven aan dat het onder de 500 pk ligt, want meer zou de rijervaring negatief beïnvloeden. 500 pk is de ‘sweetspot’. Met een dergelijk vermogen geeft de auto vertrouwen aan zijn bestuurder in plaats van dat deze er bang van wordt. Het aantal Newtonmeters wordt ook iets opgeschroefd. Dit gaat van 500 Nm naar 543 Nm.
Zoals te zien is aan de beelden heeft Mulgari zich ingehouden als het aankomt op het uiterlijk van de Icon03. Deze is prachtig ingetogen en zit vol verwijzingen naar oudere BMW-modellen. Zo heeft hij eenzelfde koolstofvezel dak als de E46 M3 CSL en zijn de vleugels op de auto groter en vierkanter gemaakt als verwijzing naar de E30 M3. De vleugel onder de voorbumper is extra groot en verwijst naar de 3.0 CSL. Natuurlijk zijn al deze elementen niet zomaar op de auto geschroefd, ze zitten er met een reden.
Beleving
Uiteindelijk draait alles bij de Icon03 om de beleving die de bestuurder meekrijgt. Om zeker te maken dat hij zoveel mogelijk feedback krijgt en zich verbonden voelt met de machine, heeft Mulgari het onderstel aangepakt. Wederom geeft het niet prijs wat er precies gebeurd is, maar als we de Britten mogen geloven presteert de auto buitengewoon goed in alledaags gebruik, maar kan hij ook zijn mannetje staan als hij het circuit op moet. En dat laatste gaat het bedrijf bewijzen. Later dit jaar wordt de Icon03 getrakteerd op een rondje Nürburgring. De verwachting is dat er dan een tijd van ongeveer 7:30 neergezet wordt. Dat is ongeveer een halve minuut sneller dan de huidige M2.
Prijzen en precieze specificaties worden in de aankomende weken bekend gemaakt. Mocht u deze auto voor de deur willen hebben staan, dan kunt u nu alvast wel aangeven dat u interesse heeft. In dat geval kunt u wellicht aanspraak maken op een van de 25 exemplaren die Mulgari gaat produceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?