Import gebruikte dieselauto keldert
De import van de gebruikte dieselauto is dit jaar met maar liefst 40% gedaald, zo blijkt uit cijfers van VWE. De automotive dienstverlener zag de import van oliegestookte modellen in de periode januari tot en met augustus tot 21.029 stuks teruglopen. In dezelfde periode vorig jaar werden nog 35.107 dieselmodellen uit het buitenland gehaald.
“Dieselauto’s zijn afgelopen jaren in een behoorlijk negatief daglicht komen te staan”, geeft Gerhard Heijink, commercieel manager van VWE, aan De Financiële Telegraaf aan. “Het dieselschandaal, waarbij met sjoemelsoftware werd gerommeld met de uitstootcijfers, heeft duidelijk zijn weerslag.” Daarnaast moeten kopers van tweedehands auto’s niets hebben van het aanbod diesels. Nieuwe diesels werden over het algemeen gekocht door de zakelijke markt, maar die modellen doen het heel slecht bij particulieren. “Vooral het aanbod van de relatief schonere diesels die onder de voordelige 14%-bijtellingsregelingen vielen, is veel groter dan de vraag”, zegt Heijink. “En daar komen nog heel veel auto’s van.” Een andere reden dat de particulier terughoudend is als het gaat om een dieselauto, is de negativiteit rondom dieselmodellen in stadscentra. Opkomende milieuzones weren de oudere diesels. Veel consumenten zijn bang dat hun modernere en schonere dieselmodel straks ook niet de stad in mag.
Diesel in SUV
Op de tweedehands markt willen kopers van deze kleine middenklassers als de Ford Focus, Volkswagen Golf en de Peugeot 308 juist een benzine in plaats van een diesel. Diesels zijn nog wel in trek bij de grote SUV’s en grote stationwagons als occasion. Particulieren laten zich bij die keuze dan vaak leiden door de brandstofkosten, die voor deze zware auto’s bij diesel lager liggen dan benzine. Zo is nagenoeg elke geïmporteerde grote SUV, model Audi Q7 en Q5, een diesel. Bij de bescheidener Volvo XC60 nam het aandeel van de diesel juist af van 82% in 2018 naar 56% dit jaar.
Dat er een enorme mismatch is tussen vraag en aanbod naar diesels op de markt van occasions blijkt volgens VWE ook uit het feit dat de export van diesels net zo hoog ligt als de import. Heijink: “In het buitenland kunnen we die auto’s nog wel gewoon kwijt, ook al zien we ook hier de prijs wel iets dalen.”
Zwalkend beleid
Het zwalkende beleid van de Nederlandse overheid in de afgelopen jaren heeft het consumentenvertrouwen beschadigd, waardoor minder nieuwe auto’s zijn verkocht, terwijl de zakelijke markt zich niet verleiden tot modellen met louter een laag bijtellingspercentage. Daardoor is een mix van gebruikte auto’s ontstaan die niet aansluit bij de vraag vanuit de particuliere occasionkoper. Veel import en export zorgt voor het herstellen van het aanbod. In totaal haalde de occasionhandel in de eerste negen maanden van 209 142.020 tweedehands auto’s uit het buitenland. Dat is 9,9% minder dan vorig jaar. De export groeide juist van 42.138 naar 45.192 tweedehandsjes.
Bron: DFT/Autovisie