In gesprek met Stephan Winkelmann: Van Lamborghini naar Bugatti en terug
Sinds 1 december 2020 is Stephan Winkelmann weer President en CEO van Automobili Lamborghini S.p.A. Wéér ja, want de in 1964 geboren Duitser stond al tussen 2005 en 2016 aan het roer van de Italiaanse sportwagenfabrikant. Hij verliet het merk voor een korte periode bij Audi Sport, om vervolgens de leiding in handen te nemen bij Bugatti. Officieel heeft Winkelmann momenteel de dubbelrol van ceo bij Lamborghini en Bugatti, maar laatstgenoemde merk verdwijnt uit de Volkswagen-stal. Hoe kijkt Winkelmann naar het afscheid bij Bugatti?
Autovisie (AV): Je staat weer terug aan het roer van Lamborghini. Tevreden?
Stephan Winkelmann (SW): “Ja. Niet tevreden, maar het is goed. Het was niet leuk om te vertrekken, maar ik moest het doen.”
AV: Voor u zijn er een hoop nieuwe gezichten, en bovenal veel meer mensen doordat de door u ingegeven Urus Lamborghini qua grootte heeft verdubbeld.
SW: “Veel nieuwe mensen inderdaad, maar vooral erbij gekomen in plaats van bestaande college vervangen. In mijn omgeving zijn er slechts enkele nieuwe gezichten en dat is alleen maar goed voor de stabiliteit van de onderneming.”
AV: Als u terugkijkt op Bugatti, het merk bevindt zich nu in een transitieperiode waarbij het van Volkswagen wordt overgedaan aan Porsche en Rimac, is het lastig om daar mee om te gaan?
SW: “De Volkswagen Groep heeft besloten om Bugatti weg te geven omdat er in hun ogen geen synergiën binnen de groep zijn. Om het merk een stabiele toekomst te geven, is de juiste stap om het bedrijf te verkopen. En als dat het geval is, moet ik dat accepteren. Bugatti kent zo’n grote waarde en is zo’n iconisch merk, dat moeten we koesteren.”
AV: Ik proef uit je woordkeuze, dat dit voor u niet de jouw keuze was.
SW: “Toen ik gevraagd werd ceo van Bugatti te worden, was de opdracht om een nieuw Lamborghini neer te zetten. Maar zaken veranderden daarna.”
AV: Wist u niet dat Bugatti altijd een moeilijk verhaal binnen het Volkswagen-concern was? In 2008, in 2012, in 2015 stond het merk ter discussie, zelfs met de uitontwikkelde Chiron in de coulissen.
SW: “Juist in de 3,5 jaar dat ik Bugatti onder mijn hoede had, waren we uiterst succesvol. We deden veel voor het product, het merk, het imago. Het was ook een periode van een ommekeer, want we wisten uitstekende financiële cijfers neer te zetten en brachten de productievolumes omhoog. Dat is mijn persoonlijke kijk op het verhaal. Als het moederbedrijf besluit om andere oplossing te vinden voor de toekomst van het bedrijf, dan moet ik mij er bij neerleggen.”
AV: Wat veranderde er met Bugatti sinds uw aantreden?
SW: “Voor mij is het een merk dat je niet moet verstoppen. Je moet het vieren en delen met de klanten. Achter Bugatti schuilt ook een grote fanbase en die moet je ook bij het merk betrekken. Je hebt als topman ook een verantwoordelijkheid, want Bugatti kent een lange traditie. Hoe meer mensen zich prettig en gelukkig bij het merk voelen, hoe beter de klanten zich voelen en bij het coole merk willen horen. Je moet werken aan de kennis, aan de producten, aan het imago, maar ook aan Molsheim. Het is de geboortegrond van Bugatti en vormt het centrum van het merk en de ontwikkeling.”
Stephan Winkelmann in het kort
Stephan Winkelmann werd in 1964 in Berlijn geboren en groeide op in Rome. Hij volgde de Duitse School in Rome en sloot zijn studie in München af met de opleiding ‘politieke wetenschappen’. Winkelmann werkte voor verschillende Italiaanse merken en schopte het tot CEO van Fiat Auto in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. In 2005 maakte hij de overstap naar Lamborghini, waar hij tot 2016 als topman aanbleef. Onder zijn supervisie werd de uiterst succesvolle Aventador ontwikkeld en werd de basis gelegd voor de Urus, waarvan hij de marktintroductie niet meemaakte. Lamborghini werd een commercieel succes en groeide van een fabrikant met een jaarvolume van 200 auto’s begin deze eeuw tot om en nabij de 3200 stuks enkele jaren later. Via Audi Sport GmbH, waar hij twee jaar lang de rol van Managing Director vervulde, toog Winkelmann in januari 2018 naar Bugatti. Sinds december 2020 heeft hij weer Lamborghini onder zijn hoede. Inmiddels heeft Volkswagen aangekondigd Bugatti als bruidsschat te doneren in een joint-venture tussen Porsche en Rimac. De nieuwe onderneming moet nog bezegeld worden.