In Nederland doet nog steeds bijna niemand rijexamen in een automaat
‘Rijbewijs voor automaat populair’, kopte RTL Nieuws in september vorig jaar. Eigenlijk had er moeten staan ‘populairder’, want van het totaal aantal mensen dat voor het eerst opgaat voor het rijexamen, doet slechts een piepkleine minderheid dat in een auto met automaat.
Er zijn niet veel nieuwe auto’s meer die worden verkocht met een handgeschakelde versnellingsbak. Dat komt onder meer door het feit dat veel ervan zijn uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Elektrische modellen hebben niet eens een transmissie.
Rijexamen in een automaat voor code 78-rijbewijs
Toch blijft het aantal mensen dat rijexamen doet in een automaat opvallend laag. Wie afrijdt in een EV of een auto met automatische versnellingsbak krijgt een zogenoemd code 78-rijbewijs en mag dus niet met een handbak rijden.
Occasions: drie stadsmini’s met automaat voor € 5.000 getipt
Van de ongeveer 190.000 Nederlanders die voor het eerst examen deden voor het rijbewijs B deed slechts 4,1 procent dat in een automaat. Zes jaar geleden lag dat percentage nog op 1,18 procent.
Gemiddelde leeftijd automaatrijbewijs tien jaar hoger
Opvallend. Uit cijfers van het CBR blijkt dat beginnend bestuurders die kiezen voor een automaatrijbewijs gemiddeld tien jaar ouder zijn. Al is die leeftijd gestaag aan het dalen.
Handgeschakelde transmissie nog lang niet verdwenen
Waarom zou je nog leren schakelen? Die vraag stelde zelfs iemand binnen de Autovisie-gelederen. Het antwoord op de vraag is logisch. De handbak is nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Er zullen nog decennialang gebruikte auto’s met handgeschakelde transmissie rondrijden.
Strengere eisen aan rijbewijs van zowel jongeren als ouderen
De meeste nieuwe auto’s worden met automaat verkocht en elektrische modellen zijn in opkomst, maar een achttienjarige beginnend bestuurder heeft uiteraard het budget daar niet voor. Die koopt voor een paar duizend euro een oude Clio, Polo of Yaris.