Autovisie
Autovisie Nieuws 14 sep 2015
Leestijd: 2 minuten

Infiniti Q30 richt vizier stevig op Europese koper

Infiniti is vastberaden om door te breken op de Europese markt. De nieuwe Q30 – die nog dit jaar op de markt komt – staat op het platform van de Mercedes-Benz A-Klasse, wordt in Groot-Brittannië gebouwd en is deels op ons continent ontwikkeld.

Door zijn relatief grote bodemvrijheid heeft de Q30 wat crossovertrekjes, maar volgens Infiniti is het model toch echt een hatchback. Het merk heeft het daarentegen wel over de “unieke verhoudingen” van de Q30. De wagen staat hoger op zijn wielen dan zijn tegenstrevers, maar torent daar door zijn relatief gedrongen carrosserie niet bovenuit. Op de ‘echte’ crossovervariant moeten we dan ook wachten tot november, als op de autoshow van Los Angeles de QX30 debuteert.

Afijn, de Q30 is van de buitenkant een typische Infiniti geworden. Alle bekende designelementen zijn aanwezig: de kenmerkende grille, de geknepen koplampen en achterlichten, de uitgesproken welvingen in het plaatwerk en de teruglopende C-stijl. De Q30 Premium rolt op 18 inch lichtmetalen wielen, de Sport is geschoeid met een maatje groter. Die laatste is daarbij te herkennen aan een glanzend zwart gespoten grille en wat sportiever bumperwerk.

“Door zijn grote bodemvrijheid heeft de Q30 wat crossovertrekjes”

In het interieur levert Infiniti drie ontwerpstijlen: City Black (dat zwarte bekleding combineert met paars stikwerk), Cafe Teak (waarbij de cabine in zwart en bruin is uitgevoerd) en Gallery White (met wit leer en rode accenten). Leverbaar is ook Active Noise Cancellation, dat via vier speakers een tegengeluid produceert om eventueel dreunen van de 2,2 liter turbodiesel tegen te gaan. Active Sound Enhancement ‘verfraait’ de sountrack van de diverse motoren juist.

En het leveringsprogramma is al gelijk behoorlijk uitgebreid. Infiniti komt met twee benzinemotoren (een 1,6 liter turbo met 122 pk/200 Nm of 156 pk/250 Nm en een 2,0 liter turbo met 211 pk/350 Nm) en twee diesels (een 1,5 liter turbo met 109 pk/260 Nm en een 2,2 liter turbo met 170 pk/350 Nm). Die zijn standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Een handmatige zesversnellingsbak is ook leverbaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.