Hoe deze innovatieve elektrische auto 1.000 km kan rijden op een volle accu
Veel mensen die tegen de elektrische auto zijn, houden stug vast aan het argument dat je om de haverklap moet laden omdat de actieradius niet goed zou zijn. Deze innovatieve EV trapt de laatste poten onder de EV-haters vandaan. Op een volle accu komt deze NEVS Emily GT namelijk 1.000 kilometer ver.
De NEVS-wattes? Goede kans dat je nog nooit van het merk hebt gehoord. NEVS staat voor National Electric Vehicle Sweden en nam in 2012 Saab over nadat het merk failliet ging. Op zijn beurt werd NEVS in 2019 overgenomen door de Evergrande, waarna de Chinese gigant zelf in financieel zwaar weer terechtkwam.
Elektrische auto met 1.000 kilometer range
Om een faillissement van NEVS te voorkomen, behield slechts 5 procent van de EV-ontwikkelaar een plekje op de loonlijst. In deze ‘winterslaapperiode’ ging het overgebleven personeel bezig met het ontwikkelen van de Emily GT, een elektrische auto met een absurde range van 1.000 kilometer.
Maar hoe lukt het deze EV wel om zo’n afstand op een volle accu te rijden, terwijl de Mercedes EQS – op dit moment de EV met de grootste range – blijft steken op zo’n 750 kilometer? Het geheim zit hem in de elektromotoren. NEVS heeft deze ín de wielen van de elektrische auto weten te bouwen, in plaats van tussen de wielen.
Gigantisch 175 kwh-accupakket
Door de elektromotoren in de wielen te proppen, is er veel meer ruimte voor batterijen. De NEVS Emily GT heeft dan ook een accupakket van in totaal 175 kWh. Ter vergelijking: de grootste accu die je in een Tesla Model S vindt, is 100 kWh groot. Elke elektromotor is iets meer dan 120 pk sterk, waarmee het systeemvermogen uitkomt op ruim 480 pk. Dat is voldoende om in 4,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te sjezen.
Toch was het geen eitje om dit tot een goed sturende elektrische auto te maken. Door de elektromotoren is elk wiel namelijk zo’n 35 kilo zwaarder en dat is een probleem. Dit behoort tot het ongeveerde gewicht, omdat de wielen onder de dempers en veren zijn gemonteerd. De makers menen dat ze de NEVS Emily GT toch zo hebben kunnen afstellen dat de auto scherp stuurt.
Rolls-Royce brengt eerste (peperdure) elektrische auto op de markt
Dit zouden we graag in het echt testen, maar dat zal voorlopig nog lastig gaan. De elektrische auto is namelijk nog een conceptcar – al weerhoudt ons dat er niet van de openbare weg op te sturen. We zullen er dus voor moeten duimen dat deze NEVS Emily GT ooit echt in productie gaat, of dat de techniek in een andere elektrische auto zal worden gebruikt.